Nyheder

Nyhedsarkiv:  2013   2014    


Outsiderne vandt, men favoritterne kørte med medaljerne

1. oktober 2015

 

Claus Christensen dominerede Finalen i First Stop Special Saloon på Jyllandsringen. Han satte sin Aquila racer på poleposition, vandt alle weekendens tre løb i overlegen stil og kørte til overflod hurtigste omgangstid alle tre gange.

Men da den tidligere mester kun har været til start i sæsonens to sidste afdelinger rakte bedrifterne i mesterskabssammenhæng kun til en tredjeplads i Sports-Prototype divisionen.


Mesterskabet, både samlet og i S-GT divisionen gik i stedet til favoritten Christian Nilsen, som fulgte Aquilaen som en skygge med sin sort/hvide Corvette Z06R i de tre finaleløb.

Feltets anden Corvette Z06R kører, Rune Ydstebø, valgte at parkere sin bil i sandkassen i andet løb. Det udløste en Safety Car og  kostede ham den samlede andenplads i mesterskabet, som i stedet gik til den SS2 mesteren, Hans Hartmann.



Christian Nilsen sikrede sig den samlede sejr i mesterskabet (Foto: Ib Trebbien)


Martin Vedel Mortensen var klart hurtigste SS2 kører i finalen med sin Opel Corsa og sikrede sig maksimumspoint, men det var ikke nok til at overhale Hans Hartmann og hans Honda Accord i mesterskabstabellen.



En stabil sæson med point i alle afdelinger var guld værd for Hans Hartmann i SS2 (foto: Ib Trebbien)


I SS3 division blev publikum vidner til et rent Ferrari opgør. Claus Gregersen, der var med for første gang i denne sæson, scorede hattrick med sin Ferrari F430, mens Per Søberg samlede point nok til at sikre sig guldet foran Lars Jensen, begge i Ferrari 360.



Per Søberg (351) blev mester i SS3, mens Claus Gregersen (357) var hurtigst i finalen (Foto: Ib Trebbien)


Det var faktisk kun i  S-P divisionen at finaleløbene udløste ændringer i guldopgøret. Tre andenpladser var nok til at en stabilt kørende Andreas Kjærgaard, Scotty GT, rykkede forbi Hans Henrik Pedersen og hans ildspyende Corvette C5R.



”Scotty beam me up!”  Tre andenpladser i finalen var nok til at sende Andreas Kjærgaard (Foto: Ib Trebbien)


Ib Trebbien


Alt kan ske

23. september 2015


Der er lagt op til et brag af en finale i First Stop Special Saloon når racerne ruller ud på Jyllandsringens asfalt i den kommende weekend. Intet er afgjort på forhånd og alt kan ske.


Christian Nilsen har været sæsonens mest dominerende kører med sin Chevrolet Corvette, og han kommer til finalen som mesterskabsførende, både generelt og i S-GT divisionen. Men hans vind-eller-forsvind taktik har givet bagslag flere gange i løbet af sæsonen og forfølgerne bider ham i haserne. Det gælder ikke mindst hans mærkekollega Rune Ydstebø, der har grebet de chancer han har fået og kun ligger 13 point bag Christian Nilsen. Ikke meget, når der er muligt at samle 79 point med en perfekt finaleweekend.


Det betyder faktisk, at ikke færre end 8 forskellige kørere har mulighed for at sikre sig det samlede mesterskab.


I SS2 har Hans Hartmann vist sig både hurtig og stabilt kørende med sin Honda Accord og ligner en titelfavorit. Men både Bjarne Mortensen, Martin Vedel Mortensen og Christian Rytter kan stadig indhente Hans Hartmann, hvis alt flasker sig.


I SSC3 er guldopgøret indsnævret til en duel mellem de to Ferrari kørere, Per Søberg og Lars Jensen, men trioen Christian Nilsen, Rune Ydstebø og Per Frost skal fordele medaljerne mellem sig i S—GT.



Hans Henrik Pedersen (503) fører S-P divisionen inden finalen (Foto: Ib Trebbien)


Claus Christensen har kun været til start en enkelt gang i denne sæson med sin lynhurtige Aquila, nemlig ved GP Danmark, og her udgik han i det ene løb fordi en mekaniker havde glemt i topnøgle under generatoren. Så der er nok ingen tvivl om, at han gerne vil revanchere sig i finalen. Men mesterskabsopgøret i S-P kommer utvivlsomt til at skulle afgøres mellem Hans Henrik Pedersen, Corvette, og Andreas Kjærgaard, Scotty GT, selv om Bjørn Olaf Wilk også har en teoretisk chance for at tage guldet, hvis han tager turen til Danmark.


Ib Trebbien



Blandet fornøjelse til Grand Prix Danmark for Scotty Teamet

6. september 2015

Vi startede allerede ud med den første træning fredag eftermiddag, og banen var netop tørret op efter en del regnbyger. Vi var 27 biler på banen, og det er virkeligt noget man mærker, da hastighedsforskellene på bilerne er ret markante, så  der laves mange overhalinger. Bilen føltes rigtig helt fra starten, og passerer mange biler på den første omgang, men allerede på anden omgang, opstår der en misforståelse ved passering af en konkurrent, med det resultat at vi påkører hinanden, og ryger begge i sandkassen. Jeg punkterer og ødelægger en fælg, ellers ingen skader. De kom først efter sessionen, da bilen partout skulle mosles op på en Falck bil, der IKKE ligefrem var beregnet til at køre med racerbiler, nærmere firehjulstrækkere eller andre biler med enorm frihøjde! Bundplader, spoilere og andre komponenter blev noget most efter denne behandling. Har ellers aldrig før haft noget at udsætte på rydningskøretøjerne, men dette var under al kritik!

Til tidtagningen lørdag morgen var vi oppe på 28 biler, og igen var det meget svært at få en fri omgang. Der var hele 13 sekunders forskel på hurtigste og langsomste bil, p.g.a. alle de forskellige biler vi deltager med. Men det gik bedre og bedre, som tiden gik, og begejstringen var stor hos min mekaniker, Brian Madsen, da jeg på sidste omgang lavede ny personlig rekord på Jyllands Ringen, der rakte til en generel 9. plads. Dette lyder måske ikke prangende, men det hører med til historien, at det formentligt er det hurtigste felt af biler, der nogensinde har deltaget i SSC klassen. Desværre havde jeg midt i euforien overset en gul flagzone, og overhalet mindst én bil, og blev derfor kaldt til en lille samtale i dommertårnet, med det resultat at jeg, helt fortjent, blev diskvalificeret i tidtagningen, og derfor skulle  starte som 29. og sidste mand i heatet senere på dagen.


(Foto: Keld Dohm)

1. heat var noget op ad bakke, da jeg jo startede som aller bageste mand, men formåede dog alligevel at slutte som nr. 16. generelt og nr. 4. i min klasse. I 2. heat om søndagen, skulle jeg starte noget længere fremme på gridden, da det jo er tiderne fra 1. heat der er afgørende for startplaceringen i næste heat, så udgangspunktet var noget bedre. Trods at bilen begyndte at lave udsættere sidst i heatet, formåede jeg at slutte på en flot 7. plads generelt og nr. 2. i min klasse, hvilket udløste en præmiecheck på NOK 3.000,-.  Jeg nåede kun lige akkurat over målstregen, hvorefter motoren gik i stå, og bilen måtte skubbes ud i pitten.

Vi arbejdede intenst på at finde fejlen, inden dagens sidste heat, men kunne intet  finde eller gøre, men pludselig startede den, som om intet var hændt, så vi tog chancen og kørte ud til det 3. og sidste heat. De første par omgange kørte bilen ok, men så begyndte den igen at lave heftige udsættere, når den fik ladetryk, og jeg fandt aldrig rigtig rytmen. På 7. omgang gik motoren helt ud igen, og måtte desværre udgå uden point på kontoen.

Jeg var ikke den eneste i min klasse, der havde problemer denne weekend, så faktisk blev jeg den næstmest scorende i gruppe 5, kun overgået af Bjørn Olaf Wiik i Chevrolet Beretta, så det giver lidt ekstra spænding op til finaleløbet om 3 uger, da der nu kun er 10 point, der skiller Hans Henrik Pedersen og jeg i kampen om 1. pladsen i klassen.

 

Andreas Kjærgaard

Tæt kamp på alle fronter

 1. september 2015


Jyllands Ringens GP Danmark bød på både spænding, dramatik og flere forskellige vindere i First Stop Special Saloon.


Claus Christensen, der var til start med sin Aquila prototype for første gang i denne sæson, lagde stærkt ud med pole position foran mesterskabsførende Christian Nilsen, Chevrolet Corvette, og Thomas Fjordbach, der var på gæstevisit med sin Audi R8.

Trioen kom i mål på samme placeringer i lørdagens løb, og det udløste også klassesejre til de to første i henholdsvis S-P og S-GT klasserne.



Claus Christensen var urørlig om lørdagen (Foto: Ib Trebbien)


Lidt længere tilbage i feltet trak Martin Vedel Mortensen, Opel Corsa, sig sejrrigt ud af en duel med Hans Hartmann Petersen, Honda Accord, i kmapen om sejren i SS2, mens Michael Carlsen kørte sin Peugeot RCZ til sejr i SS3.

Martin Vedel Mortensen og Michael Carlsen fortsatte deres sejrsrækker i søndagens to løb, men forrest i feltet skete der ting og sager.



Michael Carlsen (Foto: Ib Trebbien)


Claus Christensens held slap op allerede på opvarmningsomgangen, hvor han måtte trille ind til siden med et teknisk problem, Christian Nilsen kolliderede med en langsommere deltager, og så var Thomas Fjordbach pludselig i front, hvor han befandt sig så godt, at han sluttede af med løbets hurtigste omgang, 1/10 sekund hurtigere end Claus Christensens bedste dagen før. På de følgende pladser fulgte Rune Ydstebø, Chevrolet Corvette og Mikkel Overgaard Pedersen, Porsche.



Thomas Fjordbach var weekendens hurtigste og vandt søndagens første løb. (Foto: Ib Trebbien)


Thomas Fjordbach fortsatte de gode takter i søndagens andet løb og sænkede omgangstiden yderligere 3/10 sekund. Han havde netop overhalet Christian Nilsen på vej ud af svindet efter publikumslangsiden da festen sluttede.

På vej ind i ”Hesteskoen” forsøgte Christian Nilsen et kontraangreb, men ramte den forankørende, og så holdt de to førende pludselig ude i sandkassen.


Dermed var vejen banet for Rune Ydstebø og Mikkel Overgaard Pedersen, mens Per Frost tog den sidste podieplads med sin Ferrari.


Og mens alt dette skete kørte Bjørn Olaf Wiik sin Chevrolet Beretta til sejr i S-P, næsten i ubemærkethed.


Ib Trebbien


Årets største felt klar til GP

27. august 2015

 

Jyllands Ringens GP har altid virket som en magnet, der tiltrækker både deltagere og publikummer i hobetal, og dette år GP ser ud til at følge traditionen.


I First Stop Special Saloon Car er der med 29 tilmeldte kørere og biler tale om sæsonens hidtil største startfelt, og de kæmper om en præmiepulje på ikke mindre end 120.000 kr.


Den flerdobbelte mester i SP klassen, Claus Christensen, er med på listen for første gang i denne sæson med sin voldsomme Aquila prototype, og et godt bud på en generel vinder, hvis teknikken spiller.

Men han vil uden tvivl få kompetent modspil fra den norske Corvette duo, Christian Nielsen og Rune Ystedbø, der denne gang er udvidet til en norsk trio, da Rune Gulbrandsen også er tilmeldt i en Corvette C5 magen til Hans-Henrik Pedersens.

Sidstnævnte viste godt takter i det seneste løb på Ring Djursland, og vil helt sikkert forsøge at blande sig i amerikaner opgøret.


Men måske skal vinderen findes i en tysk bil. Thomas Fjordbach møder med den Audi R8, som han i denne sæson deltager med i den internationale Audi R8 LMS Cup, hvor han efter tre afdelinger ligger på en fornem andenplads fire point efter den førende.


For mindre end to uger siden forlod Nicole Rasmussen Ring Djursland med en  hjernerystelse og en bukket Ferrari. Faktisk var bilen så skadet, at teamet meldte den ude for resten af sæsonen. Men efter nogle lange dage og nætter på værkstedet meldes den italienske racer klar til GP'et og det samme er den unge kører.



Nicole Rasmussen. (Foto: Ib Trebbien)


Publikum kan se frem til tre spændende SSC afdelinger i løbet af weekenden, den første allerede lørdag og de to sidste søndag eftermiddag, hvor vejrudsigten varsler regn. Det skal nok blive spændende.


Ib Trebbien


Op- og nedture på Ring Djursland

19. august 2015

 

Ring Djursland er Danmarks mest kuperede racerbane. Men det var nu ikke derfor at tilskuerne til banens 50 års jubilæumsløb blev vidner til både op- og nedture i First Stop Special Saloon feltet.


Derimod kom vejret, i lighed med løbet det foregående år, til at spille en rolle i søndagens første løb, hvor himlens sluser åbnede sig kort før afslutningen.


Her fik Per Frost den største optur, da han i silende regn kørte sin Forza Ferrari 458 frem til sejr foran  norske Rune Ydstebø, Chevrolet Corvette Z06R, og Andreas Kjærgaard, Scotty GT.


Det var Per Frosts første sejr, men en tredjeplads i lørdagens løb og en andenplads i finalen viste, at Ferrarikøreren også er hurtig på tør bane, og på rekordtid har etableret sig som en af klassens topnavne.



Per Frost mestrede de vanskelige vilkår bedst og vandt på regnvåd bane. (Foto: Ib Trebbien)


Løbet endte til gengæld med nedtur for feltets mindst og mest erfarne kørere, da Nicole Rasmussen spandt rundt med sin Ferrari F430 Challenge på den regnvåde bane og efterfølgende blev ramt af Jørgen Hansens Porsche 997 RSR.

Begge kørere fik knubs og en efterfølgende kontrol på hospitalet viste, at Nicole Rasmussen havde pådraget sig en hjernerystelse, men hun blev dog udskrevet med det samme.


Men det kommer nok til at tage lidt længere tid inde vi ser de to biler på banen igen. Skaderen var så omfattende at begge team melder, at vi ikke skal regne med at se disse biler mere i denne sæson.


Martin Vedel Mortensen oplevede både op- og nedtur i SS2. Han var tæt på at score hattrick med sin Opel Corsa, men endte uden point i regnvejrsløbet, hvor han netop havde overhalet Hans Hartmann Petersen, Honda Accord, da de to kolliderede og måtte en tur udenfor banen, hvor Corsa'en blev holdende.



Martin Vedel Mortensen og Hans Hartmann Petersen inden de kom for tæt på hinanden. (Foto: Ib Trebbien)


Hans-Henrik Pedersen havde også optur med sin flammespyende Chevrolet Corvette GT-1, da han var næsthurtigst i tidtagningen og sikrede sig andenpladsen i lørdagens løb.


Ib Trebbien


Jubilæum med speederen i bund

13. august 2015

 

First Stop Special Saloon feltet agter at fejre Ring Djurslands 50 års Jubilæumsløb med speederen i bund.

Med 21 tilmeldte i klassen er der garanti for kamp om placeringerne på den kuperede bane, som nogle kørere frygter og flere elsker.


For den regerende mester i SS2, Martin Vedel Mortensens, vedkommende bliver der næsten tale om en sæsonstart, da han var forhindret i at deltage i første afdeling og udgik allerede under tidtagningen til anden afdeling, da motoren i hans hurtige Opel Corsa stod af. Men nu skal der hentes point og podieplaceringer i weekendens tre heat, hvis resultaterne fra de foregående tre sæsoner skal følges op.



Den regerende SS2 mester, Martin Vedel Mortensen, jagter sine første point i denne sæson. (Foto: Ib Trebbien)


Anders Christensen er ligeledes tilbage i SS2 med sin trofaste Peugeot 307 efter en pause, ligesom

Jonas Sejersen, der har pudset og plejet sin Toyota Supra så den nu yder mere end 700 HK. Men der er også brug for råstyrke i SS 4, hvor Jonas er oppe mod en horde af Porscher og Ferrarier.


Sidst, men ikke mindst, har Chris Poulsen støvet sin Porsche efter en længere pause og medvirker til at klassen kan byde på sæsonens største felt.


Special Saloon kørerne skal, som nævnt, i aktion tre gange i løbet af weekenden. Første heat afvikles lørdag eftermiddag og de to sidste søndag med andet heat om formiddagen og finaleheatet først på eftermiddagen.


Ib Trebbien

Succes weekend for Scotty teamet i Padborg, trods store udfordringer

9. juni 2015

Det var med nød og næppe at vi fik  Scottyen klar efter påkørslen ved åbningsløbet på Jyllandsringen. Det så måske ikke ud af så meget, men der skulle laves en del arbejde på rørrammen, udstødningssystemet, samt måtte vi til Holland for at få repareret kulfiberen, men vi nåede det, og drog fredag aften til Padborg.

Den første træning gik ok, og efter at DEC var færdige med at køre lørdag eftermiddag, gjaldt det tidtagningen. Vi fik nogle lidt friskere dæk på, og gik i gang. Bilen kørte sådan set fint nok, men der var problemer med brændstofpumperne, der slog sikringerne fra flere gange, så det var svært at fokusere på at køre stærkt, når man hele tiden skulle holde øje med benzintrykket og andre røde lamper!. Kan jo være fatalt for sådan en turbomotor, at køre for magert. Det næste der skete var at jeg blev kaldt i pit med teknisk defekt. Det viste sig,  at min transponder ikke virkede som den skulle, og jeg fik ikke noteret nogen tid, så resten af tiden brugte vi som træning.

Søndag morgen havde vi travlt med at gøre bilen klar. Vi monterede en ny benzinpumpe, samt fik en anden transponder i, og nåede lige akkurat at få den færdig inden varm upen, takket  være  min trofaste mekaniker Lars Jeppesen, samt nogle utroligt hjælpsomme folk fra  andre teams. Tilsyneladende virkede alt nu som det skulle, og vi var klar til 1. Heat, hvor vi skulle starte bagest p.g.a. den defekte transponder. Jeg startede stille og roligt ud, og kom hurtigt forbi den bageste halvdel af feltet, og ca. midt i heatet kunne jeg begynde at få øje på de forreste i feltet, hvilket motiverede mig til at give den endnu mere gas, og på 10. omgang satte jeg ny personlig rekord i Padborg i tiden 1.00,7 hvilket var en lille personlig sejr i sig selv. Der var dog et par sekunder op til de allerhurtigste i klassen, men det skal vi nok få styr på, når vi får mere erfaring med at sætte undervognen op. Det er i hvert fald ikke motorkraft og langsidehastighed vi går ned på, skulle jeg hilse og sige!! 1. Heat sluttede jeg som nr. 6 generelt, og nr. 2 i min gruppe.

Foto: Keld Dohm

I 2. heat skulle jeg starte nr. 5, og den plads holdte jeg med nød og næppe, efter intense kampe med bl.a. Hans Henrik Pedersen og Roland Poulsen, som jeg vandt, og fik dermed weekendens første og eneste klassesejr!  I 3. heat skulle jeg igen starte nr. 5, men var reelt nr. 4., da Christian Nilsen skulle nå sin færge til Norge. Jeg skulle starte lige bagved Jørgen Hansen i hans lynhurtige Porsche RSR, og jeg havde skumle planer med at drille ham lidt i dette 3. og sidste heat, men det skulle vise sig, at det var mig der blev drillet af både Roland Poulsen og Hans Henrik Pedersen, der begge kom forbi mig. Det viste sig at mine bremseklodser var fuldstændigt nedslidt, og jeg havde næsten ingen bremsekraft tilbage efter ca. 5 omgange, og måtte bremse alt for tidligt flere steder på banen.   Desuden begyndte mine benzinpumper at slå sikringen fra igen, hvilket var et stort irritationsmoment. I 3. heat sluttede jeg som generelt nr. 5 og nr. 2 i min klasse.

Foto: Keld Dohm

Trods flere små tekniske problemer, er vi fuldt ud tilfredse med weekenden, så nu ser vi frem til næste afdeling på Ring Djursland i august. Vi er allerede i fuld gang med at give bilen det store serviceeftersyn, så vi fremadrettet kan være foruden disse irriterende småproblemer.

God sommer herfra.

SSC nr. 504

Andreas Kjærgaard



Så blev det lidt grønnere foran
9. juni 2015
 
Det blev Rune Ydstebø, der brød Christian Nilsens sejrsrække i Special Saloon klassen i et begivenhedsrigt første heat på Padborg Park.

Da starten gik skød Christian Nilsen, der sædvanen tro i denne sæson startede fra pole position, frem med sin sort/hvide Corvette Z06R og tog føringen foran Rene Rasmussens Ferrari 430 GT3 og Rune Ydstebøs sort/grønne Corvette Z06R.

Disse positioner holdt de, indtil Christian Nilsen forbremsede sig for enden af langsiden og parkerede Corvetten i sandkassen.

Rene Rasmussen overtog nu føringen, og han lignede en sikker vinder indtil gearkassen i Ferrarien opgav samarbejdet på sidste omgang. Dermed kunne Rune Ydstebø køre over målstregen som vinder foran Per Frost, Ferrari 458, og Jørgen Hansen, Porsche 997 RSR.


Rune Ydstebø sejrede på Padborg Park med sin Corvette Z06R

Lidt længere tilbage i feltet vandt Hans Henrik Pedersen klassen 5 med sin Corvette GT-1, men Bjarne Mortensen kørte hurtigere i løbet end i tidtagningen med sin Peugeot 407 og vandt klasse 2

Rene Rasmussens Ferrari kom ikke på banen igen, men Christian Nilsen tog revanche med en sejr i andet heat foran  Rune Ystedbø og Per Frost.

Andreas Kjærgaard, der var startet bagest i første heat med sin Scotty GT, havde denne gang en bedre udgangsposition og vandt klasse 5, mens Hans Hartmann, Honda Accord, sejrede i klasse to foran Christian Rytter, Chevrolet Lacetti.

I finaleheatet sikrede Rune Ydstebø sig dagens anden sejr uden større besvær, da Christian Nilsen ikke kom til start. Efter sigende fordi han skulle nå en færge til Norge.


Andreas Kjærgaard i Scotty GT og Hans-Henrik Pedersen kæmpede om overtaget i klasse 5.

Men bag Ydstebøs Corvette havde en hurtigt startende Jørgen Hansen og Per Frost end indædt duel, der først blev afgjort, da sidstnævnte sendte førstnævnte af banen i Big Mag kurven.

Episoden kostede Per Frost en Stop & Go straf, og dermed var vejen banet for Roland Poulsen, der kunne køre sin Porsche 997 i mål på andenpladsen foran Hans-Henrik Pedersen.

I klasse 2 endte det igen med sejr til Hans Hartmann foran Christian Rytter.

Klasse 3 havde kun to deltagere til start på Padborg Park, da Nicole Rasmussens Ferrari fik motorhaveri allerede under træningen. Lars Jensen og Per Søberg, begge i Ferrari 360 Challenge, fordelte heatsejrene med to til Per Søberg og en til Lars Jensen.

Ib Trebbien

Poulsen Motorsport klar til Padborg Park

4. juni 2015

 

Efter den succesfulde sæsonstart på Jyllandsringen sidst i April, melder Poulsen Motorsport, alt klar til 2. afdeling af Special Saloon Cars som køres på Padborg par i denne weekend. Padborg Park er jo som bekendt hjemmebane for Poulsen Motorsport, hvilket naturligvis hæver forventningen til et godt resultat en lille smule.


Det har været en travl måned for både teamet og for Roland Poulsen. Gearkassen har været en tur i Sverige for at blive renoveret, og bilen har fået lidt finpudsninger og justeringer specielt på bremserne, i forhold sidste løb.




Roland har været en tur på Nürburgring, for at deltage i 24 timers løbet, hvor det desværre blev til en lidt skuffende 5. plads i klassen, da motoren stod af ca. halvejs i løbet grundet en påkørselsskade. Dog var løbet på den gamle Nürburgring- ”Nordschliefe” en kæmpe oplevelse for Roland, og de mange timer som han trods alt nåede bag rattet i 24 timers løbet, har været god træning til weekendens race på Padborg Park.




Det bliver en weekend, fuld af udfordringer på Padborg Park, og specielt i GT-klassen som teamet deltager i, er det hård kamp om pladserne og de gode placeringer. Selvom bilen på papiret ikke syner blandt de hurtigste i klassen, håber teamet dog alligevel på, at kunne være med helt fremme, og blande sig i toppen af klassementet. 3. pladsen som blev opnået efter 1. afdelingen skal forsvares, og mon ikke der også bliver mulighed for at hente yderligere placeringer.



 

Vi glæder os til at se jer på Padborg Park.

 

De bedste motorsportshilsner, Poulsen Motorsport, Jesper Smedegaard


En jaget mand

3. juni 2015

 

Efter at have gjort rent bord i First Stop SSC med sejre både i sæsonpremierens tre løb på Jyllands-Ringen og sidste weekends NEZ afdeling på Rudskogen i Norge, er norske Christian Nilsen blevet en jaget mand.


Konkurrenterne vil hellere se hans hvide Corvette i bakspejlet end gennem forruden, og der er lagt op til revanche, når First Stop SSC klassen i kommende weekend, 6.-7. juni, er til start på Padborg Park.


Gruppen af jægere omfatter blandt andre Christian Nielsens landsmand, Rune Ydstebø, der også kører Corvette, og var nærmeste konkurrent i tidtagningen på Jyllands-Ringen, Per Frost, der også deltog på Rudskogen med sin Ferrari 458 samt de to Porsche 911 kørere, Roland Poulsen og Jørgen Hansen.



To af jægerne, Roland Poulsen foran Per Frost. (Foto: Ib Trebbien)


På Padborg Park tæller feltet 18 detagere fordelt på 4 divisioner. I division 2 er den regerende mester, Martin Vedel Mortensen, der blev afløst af Michel Nykjær i første afdeling, tilbage i sin Opel Corsa, og han er en mand med en mission. Han skal ganske enkelt vinde resten af sæsonens løb, hvis han skal være sikker på at generobre mesterskabet, men mon ikke trioen Bjarne Mortensen i Pegeot 407, Hans Hartmann i Honda Accord og Christian Mørup Rytter i Cevrolet Lacetti vil gøre deres for at ødelægge den plan.


Feltets fem Ferrarier er fordelt med to i division 4 og tre i division 3. I den sidstnævnte bliver det spændende at se om Nicole Rasmussen kan drille drengene og veksle første afdelings tre andenpladser til en eller flere sejre på den sønderjyske bane.



Kan Nicole Rasmussen vinde division 3 på Padborg Park? (Foto: Ib Trebbien)


Ib Trebbien



Corvette i front på Jyllandsringen

27. april 2015

 

Norske Christian Nilsen blev den store triumfator, da First Stop Special Saloon klassen havde sæsonpremiere på Jyllandsringen, hvor kan kørte sin Chevrolet Corvette til sikre sejre i alle weekendens tre heat.



Christian Nilsen var suveræn på Jyllandsringen med sin sort/hvide Chevrolet Corvette (Foto: Ib Trebbien)


Bag den norske SSC kører var der til gengæld flere bud på placeringerne, og her kom Per Frost bedst fra start med sin blå Ferrari 458, som han kørte i mål på henholdsvis en anden- og to tredjepladser.


Det tredje bilmærke, der blev repræsenteret på podiet var Porsche, som Roland kørte frem til en anden- og en tredjeplads, mens den tidligere mester, Jørgen Hansen, som havde en problematisk weekend, sikrede det tyske mærke den sidste podieplads i sidste heat.


Michel Nykjær var nok weekendens flittigste kører. Han var til start i både DTC, VIP-Show løbet og SSC. I sidstnævnte trådte han ind som reserve i DK Motorsports Opel Corsa og sikrede sig og teamet to klassesejre og en generel fjerdeplads i første heat.



Michel Nykjær hang godt på GT bilerne med DK Motorsports lille Opel Corsa (Foto: Ib Trebbien)


Klasse 3 blev et rent Ferrari opgør, med Per Søberg som vinder foran Nicole Rasmussen og Lars Jensen i alle tre heat.


I Prototype klassen glimrede to af favoritterne ved deres fravær. Claus Christensens Aquila stod stadig hos tuneren i Holland og ventede på de sidste reservedele, og Johannes Graversens legendariske Fiat X1/9 blev elimineret af en turbo-brand allerede under træningen. Men den enes brød er som bekendt den andens brød, og Hans-Henrik Pedersen, der kun nåede tre omgange under træningen med sin orange Chevrolet Corvette, endte med klassesejre i første og andet heat, mens Andreas Kjærgaard holdt klassens fane højt i tredje heat med sin Scotty GT.


Ib Trebbien



Danmarks vildeste racere klar til ny sæson

23. april 2015


First Stop SSC klassen skiller sig ud fra de øvrige klasser i dansk banesport. Det er her man finder de vildeste og mest eksotiske biler og et af de mest varierede  felter.

SSC står for Special Saloon Car, og klassen lever i den grad op til betegnelsen. Her konkurrerer lave og motorstærke Special Prototyper side om side med lynhurtige GT biler og standardvogne.

I GT klassen er der for eksempel i år ikke færre end 6 Ferrari i forskellige versioner, 2 BMW, 2 Chevrolet Corvette, 2 Porsche, 1 Toyota Supra og en Mitsubishi Lancer EVO.

Og First Stop SSC racerne er ikke bare vilde og flotte. De er også hurtige. Ved sidste års Finale på Jyllandsringen var Claus Christensen således 2,9 sekunder hurtigere på sin bedste omgang end hurtigste DTC racer.

Så der er mange gode grunde til at holde øje med  First Stop SSC, når der er sæsonpremiere på Jyllandsringen i den kommende weekend.

Og der er ingen grund til at fortvivle, hvis man af en eller anden grund er forhindret i at overvære løbene live. Klassen bliver en del af det flotte setup, som DTC har stablet på benene til 2015, som blandt andet omfatter en aftale med TV2 om live dækning på TV2 Sport.



 

Potente biler i S-GT

Det ser nu ud til at blive bedre end nogensinde når vi tæller potente biler.

Vi kan i år se at flere som indtil nu kun har været gæstekørere i klassen, har meldt sig på til hele sæsonen, bl.a Rene Rasmussen i den potente Ferrari Scuderia 430 GT3 og Roland Poulsen i Porsche 997 GT3 Cup. De får hård modstand fra bl.a Norge, hvor vi har de sidste par år har vi til Grandprixet på Jyllandsringen haft fornøjelsen af Rune Ystebø og Christian Nilsen i hver deres Callaway Corvette C6. De har begge intentionen om at køre hele Firststop SSC, så der er lagt i kakkelovnen til danskerne. som også tæller tidligere mester Jørgen Hansen i sin Porsche 997 RSR.

 

Mesteren forsvarer

Martin Vedel Mortensen som er hele 3 gange mester i SS2 samt general mester 2013 er heldigvis at finde i Corsa’en igen i år. Mon ikke det er motivation for Hans Hartmann, Christian Vejby, Anders Christensen og Bjarne Mortensen i SS2 divisionen, der i år ser fremgang i tilmeldingerne med en tidligere DTC vinder bil i form at ex. Nykjær/Magnussen Chevrolet Lacetti’en som skal køres af Christian Mørup Rytter.

 

Special-Prototype

Claus Christensen og hans Aquila med Chevrolet V8 power har domineret denne gruppe siden hans skifte fra Porsche. Modstanden kommer i år fra Andreas Kjærgaard og den kraftfulde Scotty GT med Porsche mekanik og Hans Henrik Pedersen i den amerikansk byggede TransAm Corvette GT-1. Desuden er Johannes Graversen rykket op fra S-GT pga. justeringer af reglementet.

 


Ib Trebbien


Testdag på Zolder

25. marts 2015


Onsdag, den 18. marts drog Scotty teamet til den tidligere Formel 1 bane, Zolder, i Belgien, for at teste at alt på bilen virkede som det skulle.

De fleste vil nok mene at det er lidt langt at køre, for blot at funktionsteste, men der er flere gode grunde til at valget faldt på Zolder. Dagen var officiel testdag for den hollandske pendant til Special Saloon Car: Super Car Challenge, og i den anledning var der ingen støjkrav på banen. Nærmere en forventning om at støje mest muligtJ, og da vi har store udfordringer med at overholde de danske støjgrænser på testdagene, var det en oplagt mulighed, for at få testet materiellet ved maksimal belastning. Desuden er Scottyen fremstillet kun 5 kilometer fra Zolderbanen, så alle der har været involveret i udviklingen af bilen, var fremmødt, inklusive nogle fotografer, som skulle lave en lille reklamefilm for bilen.

Torsdag morgen fik vi installeret os i vores garage, og straks sat nogle dækvarmere på, da det havde været meget koldt om natten, og det var stadig kun ca. 6 grader da testsessionen gik i gang.

Det er første gang jeg nogensinde kører på denne bane, så de første par omgange køres stille og roligt. Den store udfordring var dog at holde dækkene oppe i temperatur p.g.a. den kolde banetemperatur, så jeg var ret hurtig nødsaget til at sætte tempoet lidt op.



Scotty GT’en klar til test på Zolder


Det er en noget anderledes bane end det jeg er vant til at køre på herhjemme i Danmark. Banen er 4 km. Lang, og har nogle pæne langsider,  og nogle lynhurtige kurver, der virkeligt stiller krav til fysikken!

Efter de første ca. 20 minutter i bilen, er jeg nødsaget til at køre ind og få en lille pause. Det kom noget bag på mig hvor hårdt det var at komme i gang igen, og hvor voldsomt de 700 turbohingste egentligt rykker den kun 1100 kg. tunge bil! På sådan en bane kommer de mange kræfter mere til sin ret end herhjemme. Det gik op for mig hvor hurtig det egentligt gik, da de spritnye 2015 Porsche Cup biler, nærmest holdt parkeret ned ad langsiden, og det er bestemt ikke nogle sløve øser!



Andreas koncentrerer sig i bilen.


Alt i alt gik testen rigtigt godt. Motor, gearkasse og andre komponenter, som er blevet efterset i vinteren, virkede alt sammen perfekt, og den værste rust blev også lige banket af chaufføren, så kan næsten ikke vente til det går løs på Jyllandsringen om en måneds tid.

 

Andreas Kjærgaard, team AC Racing

 

 






AKTUELLE NYHEDER:


Flot sæsonafslutning i Special Saloon Car


Special Saloon Car kan noget helt særligt i Dansk motorsport. De kan nemlige levere......



Meget skal sættes på plads i Special Saloon Car


Special Saloon Car slutter som sædvanlig sæsonen til finaleløbet på Jyllandsringen......



Special Saloon Car kørte stærkt på Ring Djursland


Det går stærkt når Special Saloon Car er ud og køre......



Special Saloon Car gæster Ring Djursland


For tredje gang i år skal Special Saloon Car feltet od og køre race på den kuperede bane Ring Djursland.....



Underholdning for alle pengene i Special Saloon Car


Grand Prix Danmark, der blev afholdt 18. - 20. august på Jyllandsringen, blev et helt fantastisk arrangement....



De myldrer frem til GP i Special Saloon Car


Hvis der er noget der kan lokke Special Saloon Car folket ud af deres værksetder og garager, er det Grand Prix på Jyllandsringen i slutningen af august......



Special Saloon Car i modvind på Ring Djursland


Special Saloon Car er en klasse med meget potente biler, og det giver sommetider lidt ekstra udfordringer.....



Special Saloon Car udvider feltet på Ring Djursland


Ring Djursland er en god og sjov bane, ikke mindst for det meget varierede felt af bilere i Special Saloon Car.....



Special Saloon Car - De få men rå


Special Saloon Car har eksisteret i dansk motorsport siden 1974.....



Special Saloon Car er med når Ring Djursland åbner


I weekenden den 13. - 14. maj starter motorsportssæsonen for Ring Djursland og Special Saloon Car er med...



Special Saloon Car buldrer derudaf


Special Saloon Car er og bliver noget af det sjoveste og fedeste motorløb man kan opleve på de danske baner......



Special Saloon Car bliver endnu vildere


Special Saloon Car har altid stået for det vilde og spektakulære i dansk motorsport.......



Special Saloon Car melder klar til 2017


Special Saloon Car har i 2016 betrådt helt nye græsgange, ikke fordi der er blevet kørt på andre baner end dem vi kender.....


Special Saloon Car fik afgjort mesterskaberne


CarBuddii SSC har haft en meget spændende sæson 2016, Sæsonen har budt på meget nyt, bl.a er hele opdelingen af klassen i divisioner blevet fornyet.....


Ekstra Special Saloon Car


Grand Prix Danmark i august er en af de største motorsportsbegivendheder i Danmar,.....


CarBuddii SSC på Rudskogen


Carbuddii SSC havde 12 tilmeldte biler til l'bet på den flotte kuperede bane i Norge....


CarBuddii SSC havde en hård weekend


Carbuddii SSC havde 15 biler til weekendens løb på ring Djursland....


CarBuddii SSC viser flot ræs


Selv med de markante ændringer i reglementet for CarBuddii SSC i år...


CarBuddii SSC viser sit nye ansigt


Special Saloon Car klassen introducere en hel del mye tiltag i år,.....


Special Saloon Car er i forandring


De sidste to år har vi kendt Special Saloon Car som "First Stop SSC", men det kommer til at ændre sig til sæson 2016...


Outsiderne vandt, men favoritterne kørte med medaljerne


Claus Christensen dominerede finalen i First Stop Special Saloon på Jyllandsringen...


Alt kan ske


Der er lagt op til et brag af en finale i First Stop Special Saloon Car når racerene ruller ud på Jyllandsringens asfalt i den kommende weekend....


Blandet fornøjelse til Grand Prix


Vi startede allerede ud med den første træning fredag eftermiddag, og banen var netop tørret op  efter en del regnbyger....


Tæt kamp på alle fronter


Jyllands Ringens GP Danmark bød på både spænding, dramatik og flere forskellige vindere i First Stop Special Saloon.....


Årets største felt klar til GP


Jyllandsringen har altid virket som en magnet, der tiltrækker både deltagere og publikummer i hobetal.....


Op- og nedture på Ring Djursland


Ring Djursland er Danmarks mest kuperede racerbane. Men det var nu ikke derfor at tilskuerne til banens 50 års jubilæumsløb......


Jubilæum med speederen i bund


First Stop Special Saloon feltet agter at fejre Ring Djurslands 50 års jubilæumsløb med speederen i bund


Succes weekend for Scotty teamet i Padborg


Det var med nød og næppe at vi fik Scottyen klar efter påkørslen ved åbningsløbet på Jyllandsringen......




 

Til forside
Facebook