Nyheder

Nyhedsarkiv:  2013   2015    


First Stop SSC i samarbejde med DTC

5. november 2014


Planerne for 2015 er ved tage form for First Stop SSC, og det primære program kommer til at følge Auto-G Danish Thundersport Championship rundt på de permanente, danske baner.


”Vi skal være samarbejdspartner på de fem løbsdage, hvor DTC-klassen kører på de danske baner. Tre på Jyllandsringen, en på Ring Djursland og en på Padborg Park,” fortæller Andreas Kjærgaard fra kørerforeningen i First Stop SSC. ”Vi er i klassen rigtig glade for, at vi får live tv-dækning på TV2’s nye sportskanal. Det bliver rigtig spændende, og der bliver en god linje i, at det er de samme klasser, som bliver vist alle gange.”


”Det glæder mig, at Special Saloon Car-kørerne har valgt at følge DTC-serien rundt på de permanente baner,” siger DTC-promotor Peter Elgaard. ”SSC er en af hjørnestene i den danske banesport, og det er en klasse, som publikum altid med spænding ser frem til skal rulle ind på racerbanerne.”



First Stop SSC vil være at finde sammen med DTC i 2015 i de 5 afdelinger der afvikles på de permanente danske baner. (Foto: Keld Dohm)



I forhold til den foregående sæson har man i First Stop SSC valgt at ændre på sin kalender og finjustere på afviklingsformatet.


”Vi ønsker kvalitet fremfor kvantitet i SSC-klassen. Sidste år havde vi syv afdelinger, og det var lige lidt til den gode side. Det trak lidt tænder ud med de meget specielle biler, vi kører med, så derfor er planen, at det er de fem løb, som vi kører sammen med DTC, som skal være tællende til mesterskabet,” siger Andreas Kjærgaard.


”Afviklingsformatet bliver det samme med træning, tidtagning og tre heat i hver weekend, men vi har valgt at korte heatene lidt ned fra 18 til 15 minutter og til gengæld få mere tid til træning og tidtagning. Vi foretager også nogle finjusteringer på det tekniske reglement, hvor nogle af sidste års dispensationer kommer med i reglementet, hvor vi også i nogle af grupperne har tilpasset vægtgrænserne, så de bedre passer til bilerne.”

Auto-G Danish Thundersport Championship afvikles parallelt med Norwegian Thunder Car Championship, og den synergi vil man også forsøge at udnytte.


”Vi har en fast gruppe af norske kørere, som er til start i de danske DTC-løb, og i samarbejde med SSC-klassens kørerforening vil vi arbejde for også at trække flere norske deltagere til de danske SSC-løb,” siger Peter Elgaard.


Alt i alt ser First Stop SSC frem til at få endnu en spændende sæson i 2015.


Hans-Henrik Pedersen, Aros Porte, slap med skrækken - næsten

14. oktober 2014

 

I forbindelse med sæsonfinalen på Jyllandsringen den 28. – 29. september havde Hans-Henrik Pedersen en dramatisk afkørsel i sin Corvette C5 GT-1. Det skete lørdag eftermiddag i heat 1 i First Stop SSC. Hans-Henrik startede fra tredje position, og allerede fra første omgang lagde han pres på Christian Siepmann på andenpladsen. Han forsøgte flere gange at gå forbi, og på 12. omgang for enden aflangsiden vælger Hans-Henrik at gå på ydersiden af Siepmann, og det lykkedes at komme forbi. Desværre rammer Hans-Henrik curben på vej ud på publikumslangsiden, hvilket sender bilen på tværs og det ender på den værst tænkelig måde, nemlig med at en flagpost rammes direkte med venstre side af bilen. ”Det er lige præcis sådan et sideimpact vi alle frygter mest” fortæller formanden for First Stop SSC kørerforeningen Christian Siepmann, og der er ikke nogen tvivl om, at det både var voldsomt og ikke helt ufarligt.

 

Heldigvis er den Corvette som Hans-Henrik kørte i en fantastisk stærk bil, og dermed undgik han alvorlige skader. Både redningsmandskab og lægen på banen håndterede situationen særdeles professionelt, og Hans-Henrik blev kørt til Viborg sygehus, hvor han blev checket 100 % igennem. ”Der er ikke nogen tvivl om at jeg slog mig, og jeg kan heller ikke huske de første 40 min efter ulykken” fortæller Hans-Henrik her godt 3 uger efter det skete, og han fortsætter. ”men jeg brækkede ikke noget, ingen indre blødninger eller andet, så jeg slap med en hjernerystelse, og jeg fik lov at komme hjem allerede lørdag aften”.

 


Hans-Henrik Pedersen i sin flotte Corvette på Jyllandsringen inden det gik galt. (Foto: Keld Dohm)

 

Allerede 3 uger efter ulykken er Hans-Henrik stort set tilbage på normal styrke igen, og det samme er Corvetten, og ulykken er ikke noget det får Hans-Henrik til at stoppe sin racekarriere, tværtimod så er planen at køre en fuld sæson i 2015.

 

”Jeg vil meget gerne takke officials, læger og andre der hjalp på banen, og også en stor tak for den opmærksomhed jeg fik af alle da jeg kom tilbage på banen lørdag aften og søndag, det varmer!” siger Hans-Henrik som afslutning.

 

Ulykken er en påmindelse om at motorsport er en farlig sport, men det er samtidig også en indikation af, at bilerne der køres i er bygget meget stærke, og beskytter chaufførerne rigtig godt.

 


Som set i TV

14. oktober 2015

2014 blev den enorme succes, som man kun tør drømme om inden sæsonen går i gang. Race Media har fanget årets højdepunkter i en specialproduceret video.

Det har været en fantastisk sæson med et hårdtarbejdende team og en masse enestående og mindeværdige øjeblikke på og udenfor banen. VIP-området har været fyldt med glade og entusiastiske gæster, og velgørenhedsorganisationen Motorsport for LIFE har været forbi for at se nærmere på bilen.

Takket være Race Media kan vi nu se tilbage på vores bedste sæson hidtil - og vi har fået lov til at dele den med dig. Se 2014-sæsonen kogt ned til tre minutter her:
 
CS Racing

Mikkel O. fik kørt en flot 2. plads i hus i Danmarksmesterskabet Special Saloon Car


Og sikke et trænings år det har været for den 17 årige racerkører Mikkel Overgaard Pedersen. Mikkel har året igennem kørt i en Porsche  GT3 Cup bil med knap 400 HK. Han har racet om kap med de store drenge og seje racerbiler med mange flere hestekræfter end Porschens 400 HK. Alligevel formåede Mikkel O. at blande sig i toppen hele sæsonen og kørt sig til en flot 2. plads i det store felt af racerbiler.

Både mekanikere og racerkøreren har fået lært en del i denne sæson, så nu skuer de ud mod Skandinavien og Porsche Carrera Cup. Det er planen for næste racersæson, hvis der kommer sponsorer nok med på vognen. Her ud over håber Mikkel O. og teamet også at der bliver samlet sponsorkroner ind til 24 timers løb i Dubai som afvikles 8-10 januar 2015.



Foto: Keld O. Dohm


Mikkel O. har vist talent og vilje i denne sæson og har kørt mange sejre i hus. Uheldigvis skete der en del uheld da teamet drog til afdelingen i Rudskogen, ellers havde den unge racerkører været tættere på at blive Danmarksmester.

Weekendens finaleløb på Jyllandsringen skulle således bruges på at kører om andenpladsen i DM, da Jørgen Hansen i sin Porsche RSR med 600 HK førte med 6 point over Mikkel O. Det blev dog en hård start for den unge racerkører. Bremseproblemer under træningen resulterede i at han måtte køre i pit, så mekanikerne kunne få løst problemet. De første omgange under tidtagningen blev derfor brugt på at teste bremserne, og da bilens bremsere var blevet testet, fik han kørt sig op på en 4. hurtigst tid. I heat 1. fik han en forrygende start og kom hurtigt i top 3 hvilket holdt til målflaget. Ligeledes i heat 2 fik Mikkel O. kørt en godkendt 3. plads i hus. 3. og sidste heat skulle bare køres stille, roligt og sikkert i hus så var der point nok på kontoen til en flot 2. plads i Danmarksmesterskabet samt en 3. plads generelt i Special Saloon.

 

Bettina Overgaard Pedersen


First Stop SSC sluttede af med maner

29. september 2014

 

Sæsonen på racerbanerne er slut for First Stop SSC i år, mesterskaber er afgjort, og man kan se tilbage på en rigtig flot sæson, der også blev afsluttet med maner på Jyllandsringen i weekenden den 27. – 28. september. Op til weekenden var der ikke mindre end 21 tilmeldte biler inklusive en del gæstekørere, som var med til at gøre afslutningen absolut seværdig.

 

En af gæstekørerne var Rene Rasmussen, der til weekenden havde fået sin Ferrari 430 til at spille helt optimalt. Det er den Ferrari Ronnie Bremer kørte tilbage i 2013, og Rene var så beskeden som gæstekøre, at tage alle 3 heatsejre i S-GT divisionen, og oven i det, så 2 generelle heatsejre også. Det betød, at den ellers sejrsvante Christian Siepmann for en gangs skyld måtte nøjes med andenpladsen, men pointene for det rakte både til at blive mester i S-GT og det generelle mesterskab. Stort tillykke med det. De 2 næste pladser i S-GT var der meget stor spænding om inden weekenden, nemlig mellem de 2 Porsche kørere Mikkel Overgaard Pedersen og Jørgen Hansen, og den kamp endte med at Mikkel trak det længste strå, og dermed sikrede sig andenpladsen med en margin på kun 4 point ned til Jørgen Hansen. Samtidig betød dette, at Mikkel ender som 3. i det generelle klassement. Også et stort tillykke til de to.

 

 

 

Rene Rasmussen var med som gæstekører, og han gav de faste kører, bla. Christian Siepmann flot konkurrence. (Foto: Keld Dohm)

 

Eneste mand der reelt kunne true Christian Siepmann i kampen om det generelle mesterskab var Martin Vedel Mortensen, og på trods af influenza, så kæmpende han bravt, og kom også tættere på rent pointmæssig, men ikke nok, og dermed må sidste års mester tage til takke med en anden plads i år, men nok så vigtigt så er han mester for tredje år i træk i SS2 divisionen. Andenpladsen i SS2 i årets mesterskab går til Christian Vejby i sikker stil. Tredjepladsen derimod var der kamp til det sidste om, og det ender faktisk med at Bjarne Morten snupper den sidste podieplads med absolut mindste margin, nemlig et point foran Hans Hartmann.

 


Martin Vedel kørt en flot weekend, men det var ikke helt nok til at nå Christian Siepmann i det samlede mesterskab. (Foto: Keld Dohm)

 

I S-P divisionen var der 4 biler tilmeldt weekenden, og her endte det med en overbevisende samlet førsteplads til Frederik Holm, og det skyldes ikke mindst at han som den eneste S-P deltager gennemførte alle 3 heat. Det betyder faktisk samtidig, at han avancerer til en samlet anden plads efter Claus Christensen, der allerede inden weekenden havde sikret til mesterskabet. En anden deltager i S-P divisionen denne weekend var Hans Henrik Pedersen i Corvette, og han viste i heat 1 at han er rigtig hurtig, desværre betød en afkørsel, at han ikke kom til start i heat 2 og 3.

 


Hans Henrik Pedersen kan udover at køre stærkt også imitere en ildsprudlende drage ganske godt. (Foto: Keld Dohm)

 

First Stop SSC kørerforeningen siger tak for en rigtig flot sæson, og begynder allerede nu at skue fremad mod næste år. Den 25. oktober afholdes der generalforsamling og præmiefest, og det plejer både at være spændende, interessant og fornøjeligt.

 


Dobbeltmesterskabet i hus - som planlagt


Christian Siepmann kunne søndag aften fejre sin ultimative succes - Risskov-køreren er nu dansk mester i First Stop SSC-klassen, både i SGT-klassen samt det generelle mesterskab.

Den aarhusianske BMW-kører vandt også SGT-klassen sidste år, men i år var ambitionen fra start at sikre sig det samlede mesterskab. Vejen til succes har været hård, lærerig og fascinerende:

- Jeg har været heldig at sammensætte et vaskeægte dream team af mekanikere og teknikere til denne sæson. Uden dem havde resultatet med garanti set anderledes ud, fortæller Christian Siepmann. 

- Vi har virkelig arbejdet professionelt og målrettet lige siden vores første møde, og jeg er uendeligt stolt af det, vi har udrettet sammen. Vores planer og strategier har holdt hele vejen, og jeg har hele tiden haft et solidt og effektivt værktøj, når jeg var på banen.
Under weekendens løb var der indledningsvis udfordringer med de nyrenoverede støddæmpere. Den fragtmandsblå BMW kunne ganske enkelt ikke finde det nødvendige greb i den første træning. Heldigvis fandt mekanikerne løsningen og endte med at lave sæsonens bedst kørende opsætning.

Normalt gælder racerløb om at vinde, men når årets sidste løb køres, kommer strategi ofte før vinderambitioner. Således tog Christian også til takke med to andenpladser og en tredjeplads i weekendens løb - til gengæld samlede østjyden point nok til at sikre sig mesterskaberne.

- Bilen havde kræfter og greb nok til at jeg kunne køre mig til sejre, men at slås om førstepladsen er også lig med en stor risiko for fejl eller påkørsler. Vores mål har været at vinde mesterskabet - og så skal jeg ikke risikere at ødelægge det i de sidste løb.
Endnu en hård sæson er slut, og CS Racing’s hårdtarbejdende mekanikere kan nu nyde en rolig periode, før forberedelserne til 2015-sæsonen går i gang.

Fra teamet skal lyde en stor tak til sponsorer og samarbejdspartnere, der alle har været en del af rejsen mod de flotte resultater. 

 

CS RACING - FIRST STOP SSC CHAMPION 2014



First Stop SSC sæsonfinale

23. september 2014

 

Weekenden den 27. – 28. september bliver afslutningen på en travl efterårssæson for First Stop SSC feltet. Det er således den 7. afdeling i år, hvor der normalt afholdes 6 afdelinger. Med løb hver 14. dag siden sommerpausen har der virkelig været gang i klassen, og 2 af mesterskaberne er allerede faldet på plads. Således er Claus Christensen mester i S-P divisionen og Martin Vedel Mortensen er mester i SS2 divisionen. Det er således mesterskabet i SS3, S-GT divisionen og det generelle mesterskab der skal afgøres i finalen.

 


Claus Christensen er mester i S-P divisionen, men han har for få point til at gøre sig gældenden i det generelle mesterskab. (Foto: Keld Dohm)

 

I S-GT divisionen er der en meget klar favorit til titlen, og det er Christian Siepmann der har 62 point ned til Jørgen Hansen på anden pladsen. Jørgen Hansen derimod kan absolut ikke føle sig sikker på andenpladsen, da han kun har 3 point ned til Mikkel O. Pedersen på tredjepladsen. Jørgen og Mikkel er henholdsvis feltets ældste og feltets yngste deltager, ja faktisk kunne Jørgen være Mikkels bedstefar, men det mærker man ikke ude på banen hvor de 2 har haft rigtig mange flotte dueller i årets løb. At de begge kører Porsche gør det bare endnu mere interessant.

 


Jørgen Hansen og Mikkel O. Pedersen kæmper om anden pladsen i S-GT. (Foto: Keld Dohm)

 

I det generelle mesterskab er det også Christian Siepmann der fører, men her han kun 25 point ned til Martin Vedel Mortensen på andenpladsen, og det kan sagtens hentes på en finaleweekend, hvor alle får fulde point uanset deltager antal i divisionen.

 

Tidsplanen for finaleløbet ser således ud for First Stop SSC (med forbehold for ændringer):

 

Lørdag den 27. september:

Kl 10:20        Træning         15 min          

Kl 12:40        Tidtagning     15 min                                

Kl 13:50        Heat 1                                 18 min + 1 omgang            

 

Søndag den 28. september:

Kl 12:05        Heat 2                                 18 min + 1 omgang            

Kl 14:25        Heat 3                                 18 min + 1 omgang            

 

First Stop SSC er klar til at sige tak for en fed sæson med noget godt race.

 


Mesterskabet afgøres i denne weekend

23. september 2014

Christian Siepmann kan sikre sig mesterskabet i First Stop SSC i weekenden på FDM Jyllandsringen. Hverken det generelle mesterskab eller førstepladsen i SGT-divisionen er sikre, så der bliver fuld fart på den fragtmandsblå racer.

- Det er da sjovest for alle parter, når mesterskabet bliver afgjort i det sidste sving, siger Christian Siepmann, der dog har forberedt sig grundigt, så førstepladsen ikke falder i de "forkerte" hænder:

- Bilen er gennemgået fra kofanger til kofanger, friske dæk er monteret og alting er justeret, kalibreret og kontrolleret. Selvom jeg fører både SGT og det generelle mesterskab, skal vi ikke risikere at løbe ind i en teknisk defekt. 



Der er i alt 79 point at køre om på en løbsweekend i First Stop SSC, og mens der i SGT-divisionen er 62 point ned til Jørgen Hansen, er der blot 25 point mellem den fragtmandsblå BMW og Martin Vedel Mortensen, der fører SS2-divisionen og er den værste rival til det samlede mesterskab.

- Mesterskabet bliver afgjort i sidste heat. Uden tvivl. Selv hvis Martin kommer i problemer, vil jeg ikke kunne hente point nok i de to første heat til at sikre mesterskabet. Men det gør heller ikke noget - publikum kommer til at se en stor del af feltet kæmpe om de sidste, afgørende point, og jeg er sikker på at det bliver god underholdning!

CS Racing

Nordisk Cup 2014

18. september 2014

 

Nordisk Cup er et samarbejde mellem danske First Stop SSC og Norsk GT racing, og det er afviklet for anden gang her i 2014. Der er afviklet 2 afdelinger, dels i forbindelse med Grand Prixet på Jyllandsringen den 29. – 31. august, og dels på Rudskogen Motorcenter i Norge den 13. – 14. september. Nordisk Cup består af 4 grupper/divisioner af biler, der er sammensat så retfærdigt som muligt med de forskelle der er i det danske og det norske reglement.

 

Nordisk Gruppe 1 er en ren dansk gruppe for S-P divisionen, da det er en biltype hvor der ikke er nogen norsk klasse der matcher. Dog var der stadig et norsk indslag i form af Christer Gislerud i Stealth B6 GT, der de senere år har deltaget i den danske SSC klasse. Desværre havde Christer en meget uheldig weekend på Jyllandsringen, hvor bilen blev så beskadiget, at han ikke kunne stille til start på Rudskogen. Da Frederik Holm ikke fik lov til at starte på Rudskogen pga strenge støjkrav, og da Claus Christensen fik motorproblemer allerede i starten af heat 1 betyder det, at gruppe 1 reelt blev afgjort på Jyllandsringen med Frederik holm som vinder, med Claus Christensen blot 1 point efter på andenpladsen og yderligere 2 point efter kom Dennis Holbæk på tredjepladsen.

 


Frederik Holm i Renault Megane blev med en god indsats på Jyllandsringen Nordisk mester i Gruppe 1. (Foto: Keld Dohm)

 

Gruppe 2 blev domineret af de norske GT1 biler, der bare er en tand hurtigere en de danske S-GT biler. Det betød, at Christian Nilsen i Corvette kunne tage en suveræn samlet sejr med 142 point, og Rune Ydstebø en lige så suveræn anden plads med 101 point. Tredjepladsen derimod var der 3 tætte bejlere til, men også den placering løb en nordmand med, og det var Gisle Valen i en Ferrari 458 med 67 point. Bedste dansker, og den eneste reelle podiekandidat blev Christian Siepmann der med 63 point tog en femteplads lige efter Joakim Ottesen.

 


Christian Nilsen i Corvette blev nordisk mester i Gruppe 2 foran Rune Ydstebø ligeledes i Corvette. (Foto: Keld Dohm)

 

Gruppe 3 matcher de danske SS3 biler og de norske GT 3 biler, og her var den norske dominans total. Godt nok repræsenterede Tor Brynjelsen First Stop SSC, men det lykkedes desværre ikke for ham at komme på podiet. Helt indtil sidste heat lå Arild Riise i Porsche til at vinde gruppe 3, men i det absolut sidste heat på Rudskogen måtte han udgå, og da hans nærmeste konkurrent Per Øyvind Seeberg, der også kører Porsche,  samtidig løb med maksimum point i det heat, så gik den samlede sejr til Per med Arild på en anden plads. Tredjepladsen gik til Kjetil Hove i en Mitsubishi Evo.

 


Per Øyvind Seeberg i Porsche blev nordisk mester i Gruppe 3. (Foto: Keld Dohm)

 

Gruppe 4 matcher de danske SS2 biler og de norske GT 4 biler. Hvor de norske biler tilsyneladende havde en fordel i gruppe 2, så tyder den danske dominans i gruppe 4 på at de danske biler er hurtigere end de norske i denne gruppering. I hvert til fælde vandt Martin Vedel Mortensen i Opel Corsa en suveræn samlet sejr med 133 point, og Hans Hartmann i Honda Accord blev to’er med 87 point. Bedste nordmand blev Per Støldal på en tredjeplads i en diesel Audi A5.



Martin Vedel Mortensen i Opel Corsa blev nordisk mester i Gruppe 4. (Foto: Keld Dohm)

 

Alt i alt var Nordisk Cup igen i år et godt supplement til de 2 nationale mesterskabet, om end der i den danske First Stop SSC lejr var nogen utilfredshed med løbsafviklingen på Rudskogen i Norge. Formanden for First Stop SSC kørerforeningen Christian Siepmann udtrykker det således: ”Løbsledelsen og myndighederne på Rudskogen udviste en meget stor mangel på fleksibilitet og havde nærmest en arrogant opførsel i forbindelse med de støjproblemer flere af de danske biler havde. Samtidig var oplevelsen ude på banen, at reglerne ikke blev håndhævet, bl.a. oplevede flere at blive overhalet i gul flagzone uden konsekvenser, de hvide linjer blev overskredet uden konsekvenser, der blev rødflaget for selv småting ude på banen, protesttiden blev ikke overholdt inden præmieoverrækkelse osv.” og han fortsætter: ”Det er enormt ærgerligt, at et fantastisk spændende og godt samarbejde mellem Norsk GT racing og danske First Stop SSC skal skæmmes af en dårlig planlægning og afvikling af løbet på Rudskogen. En afvikling, der har fået flere af de danske deltagere til at tvivle på om de ønsker at komme tilbage til Rudskogen, selvom det er en fantastisk bane at køre på.” Christian Siepmann understreger yderligere, at der absolut ingen kritik er af de norske kørere og den norske kørerforening, tværtimod så er det nogle fantastiske racerkører og behagelige mennesker at være sammen med. Kritikken er udelukkende rettet mod løbsledelsen og myndighederne på banen.

 



First Stop SSC på udebane

15. september 2014

 

Weekenden den 13. – 15. september var der 13 deltagere i First Stop SSC der havde lagt vejen forbi den norske bane Rudskogen, og det blev på mange måder en weekend med udfordringer for hovedparten af de 13 deltagere. En af de første udfordringer var de strenge støjkrav der gælder i Norge, hvor man maksimalt må støje 100 dB i forhold til 110 dB i Danmark og mange andre steder. Da der er velkendt var der flere der hjemmefra havde sørget for ekstra støjdæmpning, men for en enkelt deltager lykkedes det desværre ikke at leve op til de strenge norske krav. Frederik Holm måtte således allerede inden tidtagningen fredag erkende, at uagtet alle tiltag, så var det ikke muligt at tilfredsstille myndigheder i Norge, og derfor kom han desværre ikke til start. Også Hans Hartmann var tæt på ikke at komme til start, men med en sidste modificering på udstødningens afgangsrør lykkedes det at holde Mercedes under de tilladte 100dB.

 

Med Frederik Holm ude af weekenden var Claus Christensen i Aquila eneste deltager i S-P divisionen, og dermed kunne og skulle der hentes point til både Nordisk mesterskab og det Danske mesterskab. Men Claus har i den grad været plaget af tekniske problemer i år, og Rudskogen blev ingen undtagelse. Allerede på anden omgang i heat 1 lød der et knald i motoren, og derefter kunne den med nød og næppe slæbe sig i pit. Her kunne mekanikker teamet konstatere, at motoren var alvorligt beskadiget, og ikke kunne repareres på stedet. Dermed sluttede weekenden også alt for tidligt for Claus. Heldigvis for Claus er hans point forspring så stort så han allerede nu kan kalde sig for dansk mester i S-P divisionen. Stort tillykke med det.


Christian Siepmann kom et stort skridt nærmere målet om at vinde det danske mesterskab i både S-GT og generelt. (Foto: Keld Dohm)

 

I S-GT divisionen var der 6 deltagere til start, og alle 6 gennemførte weekenden, dog ikke helt uden sværdslag. Christian Siepmann var helt suveræn i sin BMW, og det lykkedes ham at tage 2 heatsejre i heat 1 og 2, og han havde en komfortabel føring i heat 3, da en hård curb resulterede i en brækket svingarm, og dermed måtte han udgå. Da pointene er dobbelt op ved løb i udlandet betød det, at Christian kunne sætte 106 point ind på kontoen, og det betyder igen, at han blot mangler 18 point for at vinde S-GT mesterskabet. Mikkel O. Pedersen der indtil nu har ligget i spidsen af First Stop SSC, havde til weekenden lånt en norsk Porsche GT3 Cup bil, og han fandt sig hurtigt til rette i den for ham nye bil. Desværre gik weekenden ikke helt som ønsket for Mikkel, da han kørte op bag i en anden kører allerede i starten af heat 1, hvilket betød en ødelagt køler, og dermed var chancerne for at bevare føringen i mesterskabet reelt forsvundet. I heat 2 viste han, at han hører til i toppen med en andenplads efter Christian Siepmann, inden han i heat 3 desværre kørte af banen, heldigvis uden skade på hverken bil eller chauffør. Jørgen Hansen kørte en rigtig flot weekend, og selvom han ærligt erkendte, at hans Porsche RSR bare ikke kan følge med Siepmann på Rudskogen, så lykkedes det ham at score hele 112 point. Det betyder, at han nu er oppe på andenpladsen i S-GT med 3 point ned til Mikkel O. og han ligger på en samlet 3. plads. Preben Grundtvig i Ferrari har været stabiliteten selv i SSC i de sidste 2 sæsoner, med ikke mindre end 33 heat gennemført i træk, men den statistik blev brudt på Rudskogen, da han måtte udgå af heat 1 med tændingsproblemer. Hans Hartmann havde udover støjproblemerne en weekend uden tekniske vanskeligheder med den kraftige Mercedes, og han var den eneste S-GT bil udover Jørgen Hansen der gennemførte alle 3 heats, hvilket rakte til 80 point på kontoen. 

 


Martin Vedel Mortensen er Dansk Mester i SS2. (Foto: Keld Dohm)

 

I SS2 deltog Hans Hartmann med sin Honda Accord og her gik det ganske godt, da han med en tredje plads, en anden plads og en første plads sikrede sig weekendens samlede anden plads. Han kunne dog ikke røre Martin Vedel Mortensen, der med 2 heatsejre og en andenplads scorede præcis det samme antal point som Chrsitian Siepmann, nemlig 106, og dermed er han stadig kun 25 point efter Siepmann i det generelle mesterskab, så han har fortsat chancen for at gentage succesen fra 2013 med det generelle mesterskab. Den store pointhøst betyder, at Martin allerede inden sidste afdeling kan kalde sig Dansk mester i SS2. Et stort tillykke med titlen til Martin. Christian Vejby var hurtigst i tidtagningen i SS2, og med en flot samlet 6. plads i heat 1, skulle han starte forrest af alle i heat 2. Det blev ikke nogen succes. Allerede i første sving gik det galt, da der var en Porsche på højre side, og en Seat på venstre, blev Christian klemt, og som en følge af det blev han ramt bagi. Det betød en knækket bærearm, og dermed kunne weekenden have været forbi for Vejby, men teamets motto er ”Vi gir’ aldrig op!”. Heldigvis var svejse apparat, gaffa tape og strips taget med til Norge. Bærearmen blev svejset, og alt karrosseri arbejde blev klaret med aluplader, gaffa, og en god portion opfindsomhed. Selvom Vejby var så uheldig at udgå på sidste omgang i heat 3, så havde han gennemført en stor nok del af heatet til at han kunne sætte 20 point mere ind på kontoen, og dermed sikre sig anden pladsen i SS2 mesterskabet 2014, stort tillykke med det. Bjarne Mortensen var den sidste SS2 deltager, og han havde lidt svært ved at finde det rigtige setup til den hurtige bane, men det blev dog til 2 tredjepladser, og en enkelt fjerde plads.

 


Vejby Racing giver aldrig op, også selvom bilen bliver ramt af andre biler på 3 sider, og også selvom en bærearm knækker. (Foto: Keld Dohm)


Alt i alt en flot, interessant og ikke mindst afgørende weekend for First Stop SCC. Næste gang feltet skal på banen bliver til finale løbet på Jyllandsringen den 27. – 28. september, og da kun 2 af de i alt 5 mesterskaber i SSC er afgjort så skal der nok blive masser af godt ræs.

 


Højhastighedsweekend i Norge

15. september 2014

Christian Siepmann fik - næsten - hvad han kom efter i weekendens First Stop SSC-afdeling på Rudskogen-banen i Norge. Målet var sat højt med ambitionen om klassesejr i alle tre løb.

Udgangspunktet var lige som det skulle være; bedste bil i SGT-klassen i tidtagningen, og med den fragtmandsblå BMW M3 E92 i absolut topform kunne Christian Siepmann køre sejre hjem i de to første løb. 

- Bilen kørte helt fantastisk. Det var tydeligt at den for alvor kunne gøre brug af alle kræfterne på en bane som Rudskogen, og det var virkelig fedt at se hvordan det bare gik fremad, siger Christian Siepmann.

I sidste heat lignede det også en klassesejr, men efter fire omgange betød et hårdt møde med en curb, at bagerste venstre svingarm knækkede, og dermed var der ikke mere at gøre for den aarhusianske racerkører.

- Det var bare at trække ud til siden og stoppe bilen. Der kunne ikke gøres mere, og eftersom jeg ikke havde fuldført 80% af løbet, fik jeg heller ikke point. 

- Indtil jeg udgik, var det ellers et suverænt løb. Jeg førte an i SGT-klassen, og jeg var begyndt at indhente en af de norske Corvette-racere - det er altså meget hurtige biler og kørere - så det kunne have været spændende at se resultatet ved målstregen!


Trods ærgrelsen over at være udgået og have mistet dyrebare point, er Siepmann fortrøsningsfuld:

- Havde jeg vundet det sidste heat, ville mesterskabet have været sikret før tid. Nu har vi noget at sætte os op til, når vi skal køre finaleløbet på Jyllandsringen om to uger.

Hele teamet har haft en fantastisk tur til Norge, og Christian Siepmann ved også hvor meget, de dygtige mekanikere betyder for succesraten:

- Uden deres måde at håndtere opgaverne på, ville jeg ikke kunne køre så stærkt. Der er bare styr på sagerne, og alt foregår med præcision og uden rysten på hænderne. Jeg er virkelig stolt af det team, der står bag mig!

Om kun to uger afsluttes dette års mesterskab i First Stop SSC-mesterskabet. Christian Siepmann og CS Racing står til at vinde det danske mesterskab, både i klassen såvel som det generelle mesterskab.

CS Racing


Klippegrund under First Stop SSC

8. september 2014

 

Oppe i Norge ligger en af Nordens absolut bedste asfaltbaner, nemlig Rudskogen Motorcenter. Hovedbanen på Rudskogen motorcenter er 3254 m lang, har en højdeforskel på hele 40 m, og den stejleste stigning er på hele 13 procent. Når man sammenholder det med, at en af kurverne på banen kaldes ”angstkurven”, så er man klar over, at det er en bane, der kræver sin mand at køre på. 2013 var første gang First Stop SSC feltet besøgte banen, og der var rigtig mange rosende ord om selve banen. Dem der var deroppe i 2013 glæder sig til gensynet, dem der skal køre der for første gang er garanteret spændte, og mekanikere, hjælpere, fotografer og tilskuere kan se frem til en fantastisk flot kulisse for racerløb. Man finder banen på følgende koordinater: længdegrad 11˚ 15’ 43’’ E og breddegrad 59˚ 22’ 04’’ N, og man kan læse meget mere om banen på www.rudskogen.no



Rudskogen er en fantastisk flot bane i Rakkestad Kommune, herover ses indgangen til ”angstkurven”. (Foto: Keld Dohm)

 

I forhold til First Stop SSC mesterskabet, så er det særlige ved løbet i Norge, at det giver dobbelt point, da løbet foregår i udlandet, dvs. der er virkelig noget at hente ved at gøre det godt i Norge, og der kan blive vendt op og ned på stillingen. Christian Siepmann har meldt meget klart ud, at han går efter det samlede mesterskab i år, og her kan Rudskogen gå hen og blive den afdeling der sikre ham mesterskabet, eller får det hele til at vælte. To af hans hårdeste konkurrenter til dette mesterskab er Martin Vedel Mortensen og Mikkel O. Pedersen. Både Christian Siepmann og Martin Vedel kender banen og gjorde det rigtig godt i 2013, hvorimod Mikkel ikke har kørt der før, så det er ganske uvist hvordan han vil klare sig.

 

Ud over det danske mesterskab, så er løbet på Rudskogen også anden afdeling af den Nordiske Cup, og her er der tæt kamp mellem de 2 nationer. Nordisk gruppe 1 føres af danske Frederik Holm, men Claus Christensen er meget tæt på ham, og meget tyder på at det skal afgøres mellem de to.

 

I Nordisk gruppe 2 har norske Christian Nilsen en solid føring med 63 point, og danske Christian Siepmann har 36 point på anden pladsen. Christian er tæt forfulgt af dels norske Gisle Vilen og danske Jørgen Hansen med hver 32 point, så her er der lagt op til ægte landskamp stemning.

 

Nordisk gruppe 3 er reelt et rent norsk opgør, da der ikke er nogen danskere der deltager. Dog er First Stop SSC repræsenteret af Tor Brynjelsen, der i flere år har deltaget i netop SSC.

 

Nordisk gruppe 4 byder på en rigtig landskamp i stil med gruppe 2. I gruppe 4 er det p.t. danske Martin Vedel Mortensen der fører, men han har kun 10 point ned til norske Frode Egeland, der har yderligere 6 point til ligeledes norske Per Støldal. Hvis Martin vil genvinde det nordiske mesterskab i denne gruppe i år, så er der ikke plads til fejl eller problemer på Rudskogen.

 


I Nordisk gruppe 2 kan man se frem til tæt kamp mellem de Norske og Danske deltagere. (Foto: Keld Dohm)

 

Tidsplanen for de 3 dage med ræs i Norge ser således ud:

 

Fredag den 12. september:

Kl 10:00 - 15:00                 Købetræning                      Alle

Kl 17:00 - 17:00                 Tidtagning                           SS2 (DK), SS3 (DK), GT3 (N) & GT4 (N)

Kl 19:00 - 19:20                 Tidtagning                           S-P (DK), S-GT (DK), GT1 (N) & GT2 (N)

 

Lørdag den 13. september:

Kl 11:10 - 11:30                  Heat 1           9 omgange    SS2 (DK), SS3 (DK), GT3 (N) & GT4 (N)

Kl 12:40 - 13:00                 Heat 1           9 omgange    S-P (DK), S-GT (DK), GT1 (N) & GT2 (N)

Kl 15:15 - 15:35                 Heat 2           9 omgange    SS2 (DK), SS3 (DK), GT3 (N) & GT4 (N)

Kl 16:15 - 16:35                 Heat 2           9 omgange    S-P (DK), S-GT (DK), GT1 (N) & GT2 (N)

 

Søndag den 14. september:

Kl 15:40 – 16:00                 Heat 3           9 omgange    SS2 (DK), SS3 (DK), GT3 (N) & GT4 (N)

Kl 16:40 – 17:00                 Heat 3           9 omgange    S-P (DK), S-GT (DK), GT1 (N) & GT2 (N)

 

Du kan finde mange flere detaljer om tidsplan, deltagere, andre klaser osv på www.racingnm.no. Det er en weekend, der er værd at se frem til.



Godt på vej mod mesterskabet
4. september 2014

Med sidste års klassemesterskab i hus er målet for denne sæson at vinde det generelle mesterskab i den altid populære racerklasse. Den fragtmandsblå BMW M3 E92 var da også i topform ved årets store Grand Prix Danmark, hvilket tydeligt sås allerede under tidtagningen. Her var Christian hurtigste kører i SGT-klassen.


Siepmann ligger nu endnu bedre med i mesterskabet. (Foto: Gripping Media)


- Bilen kører bare som den skal nu, så det er en ren fornøjelse at sidde bag rattet, fortalte Christian Siepmann lørdag middag. Om eftermiddagen gik det løs med weekendens første heat, hvor regnen kostede værdifulde placeringer for Aarhus-køreren.


- Det regnede ret kraftigt, og der var det svært at afsætte alle motorens kræfter ned i asfalten, så der måtte jeg nøjes med en fjerdeplads i klassen, lyder det fra Siepmann.


Søndag var en travl dag. Udover to heat som skulle køres, var der besøg fra en masse glade og racerparate gæster, og så kom velgørenhedsorganisationen Motorsport for LIFE også på besøg. At kunne være med til at skabe en spændende oplevelse for en flok sygdomsramte børn gjorde et stort indtryk på hele teamet:

- Jeg tror at vi var et par stykker, som nåede at sluge den berømte klump i halsen, da børnene var forbi. At vi måtte være med til at give dem en god dag uden bekymringer og fokus på at være syge, kan vi kun takke for. Jeg håber at de vil komme igen en anden god gang.


Gæsterne nød også godt af weekendens vinsponsor, som havde sørget for hele fem forskellige rødvine at smage på. En stor succes, ikke mindst pga. hele VIP-teamets hårde arbejde dagen igennem.


På trods af skiftende vejrforhold fik CS Racing succes i First Stop SSC. (Foto: Gripping Media)


I andet heat, som blev kørt søndag formiddag, var det igen med Siepmann og den fragtmandsblå BMW i toppen af feltet. Undervejs blev det til et par solide overhalinger, der heldigvis blev fanget på video til gæsternes fornøjelse.

Weekendens sidste heat var et drilsk et af slagsen. Regnen havde stået ned over banen, og der skulle kæmpes for at holde den potente BMW på ret kurs. Det lykkedes, og Christian kunne kåres som løbsvinder af to heat i SGT-klassen.

Mesterskabet er nu tættere end nogensinde før, og med to løb tilbage bliver det spændende om ambitionen om at vinde det samlede mesterskab bliver opnået.

Det næste løb er på Rudskogen i Norge den 13-14. september.


CS Racing - www.cs-racing.dk


First Stop SSC havde et flot Grand Prix

1. september 2014

 

Med over 40 biler til start leverede First Stop SSC det største antal biler af alle klasser til Grand Prixet på Jyllandsringen den sidste weekend i august. Årsagen til det ekstraordinære store antal biler skal findes i, at First Stop SSC igen i 2014 har arrangeret Nordisk Cup i samarbejde med Norsk GT Racing, og her blev første afdeling afholdt til Grand Prixet. Det store antal deltagere betød samtidig at First Stop SSC feltet blev delt i to, således at SS2 og SS3 kørte sammen med Norsk GT3 og GT4, og S-GT og S-P kørte sammen med Norsk GT1 og GT2.

 

I SS2 divisionen viste Martin Vedel Mortensen, at han er absolut top favorit til titlen, da han løb med maksimum point. Weekendens 2. plads blev besat af den tilbagevendte Honda Accord med Hans Hartmann bag rattet, Peter Olsen i Peugeot i 308 satte sig på 3. pladsen, og det betød at Martins tætteste konkurrent indtil nu, Christian Vejby, er blevet distanceret med hele 48 point i den samlede stilling, og nu bliver det mere end svært for Christian at indhente Martin. Til gengæld kan Christian Vejby glæde sig over, at han har 95 point ned til nummer 3 i klassementet, så der skal sort uheld til hvis ikke han skal sikre sig sølvet i år.

 


Martin Vedel Mortensen er trukket fra Christian Vejby i SS2 divisionen. (Foto: Keld Dohm)

 

SS3 divisionen har hele sæsonen lidt af meget få deltagere, og med 3 deltagere til Grand Prixet er det faktisk rekord i år. Michael Carlsen var på besøg med sin Peugeot RCZ, og han var absolut suveræn og scorede maksimum point og løb dermed også med sejren for weekenden.

 

S-GT divisionen har indtil nu i år vist sig at være den division der er absolut tættest konkurrence i, og Grand Prixet var ingen undtagelse. Heat 1 lørdag eftermiddag blev kørt på en våd bane, og her viste unge Mikkel O. Pedersen i Porsche GT3, at han er hurtigt i det våde, og han vandt heatet. ”Gamle” Jørgen Hansen i Porsche RSR tog den næste plads, og Christian Siepmann fik en 3. plads.  Til søndagens 2 heat var det igen de 3 der tog sig af de 3 øverste pladser, men Mikkel O. og Christian byttede simpelthen bare pladser, således at Christian med 2 heatsejre endte med at vinde weekenden. Mikkel O. og Jørgen Hansen scorede præcis lige mange point i weekenden, men Mikkel O. får den samlede anden plads, da han havde en heatsejr. I klassementet i S-GT fører Mikkel O. fortsat, men afstanden til Christian Siepmann er nede på marginale 5 point, så der er lagt op til tæt konkurrence i de sidste 2 afdelinger i år.

 


Christian Siepmann er kommet en del tættere på målet om at bliver mester i First Stop SSC i år. (Foto: Keld Dohm)

 

De store prototype biler i S-P divisionen er indtil nu blevet domineret af Claus Christensen i Aquila, og det på trods af at han har været plaget af diverse tekniske problemer med bilen. I denne weekend blev han dog slået med 2 point af Frederik Holm i Renault Trophy, der dermed tog sin første weekend sejr i år. Frederik har ligesom Claus været plaget af tekniske vanskeligheder med bilen, men noget tyder på, at det endelig er løst, og bilen kører stabilt og hurtigt, hvilket blandt andet ses ud af at han i 2 af de 3 heat kørte fra Dennis Holbæk Pedersen, der dermed blev henvist til 3. pladsen i weekenden.

 


Frederik Holm har fået løst problemerne med bilen, og gav de øvrige deltagere i S-P divisionen baghjul. (Foto: Keld Dohm)

 

I den samlede stilling kan det fortsat gå hen og blive meget spændende, idet de øverste pladser indtages af Mikkel O. Pedersen og Christian Siepmann, der begge kører i S-GT divisionen og dermed direkte kan tage point fra hinanden. Ikke langt efter dem ligger sidste års samlede mester Martin Vedel Mortensen, og kan han blive ved med at holde de øvrige SS2 biler bag sig, så kan han ende med at indhente de 2 S-GT biler og gentage mesterskabet fra sidste år.

 

Næste opgave for First Stop SSC feltet bliver den 12.-14. september på Rudskogen Motorsenter i Norge, hvor anden og sidste afdeling af Nordisk Cup også afvikles. Har man mulighed for det, så er Rudskogen absolut et besøg værd, det er en af de flotteste baner i norden, og så ligger den blot nogle få timers kørsel fra København.

 


Nu starter pointjagten!

27. august 2014


Christian Siepmann har sat kursen mod Danmarksmesterskabet i First Stop SSC-klassen. Aarhusianeren er 18 point efter den mesterskabsførende, men alt kan stadigvæk ske.

- Målet er at tage tre titler i år; Danmarksmesterskabet, sejren i SGT-klassen og det nordiske mesterskab. Det kan lade sig gøre, men der er ikke plads til fejl, siger Christian Siepmann.

Siden løbet på Ring Djursland har der ikke været meget at justere på den lynhurtige BMW-racer:

- Vi har fået tørret og rengjort bilen siden det våde løb på Ring Djursland for et par uger siden, fortæller Christian Siepmann, som er godt tilfreds med de ændringer, teamet foretog på bilen i sommerpausen:

- Alting har virket som vi ønskede det. Vi har måttet rette lidt til i bilens opsætning, men vi var mere end halvandet sekund hurtigere end vores hidtil bedste omgangstid på Ring Djursland, så jeg glæder mig meget til Grand Prix’et!



Hvis man tror at den fragtmandsblå BMW får det let i weekendens løb, tager man grueligt fejl. Med deltagere fra både Norge og Sverige, hvor der både er Corvetter, Porscher og en enkelt Ferrari blandt konkurrenterne, skal der kæmpes hårdt for at sikre de vigtige point.

- Det bliver en af de mest spændende løbsweekender i denne sæson, og vi skal kæmpe om hver eneste placering. Det bliver underholdende både for os kørere og så sandelig også for publikum. Jeg glæder mig virkelig meget til at komme på banen.

Med mere end 70 gæster inviteret indenfor i CS Racing-teltet bliver der også travlt i VIP-afdelingen. Det kommer ikke til at stresse Siepmann, som bruger den hyggelige atmosfære som god opvarmning til et hektisk løb:

- Nogle kørere foretrækker at lukke sig helt inde før de skal performe på banen, men jeg nyder at se mine gæster have det godt, når løbsstarten nærmer sig. Der er altid en fantastisk opbakning til hele teamet, så det er som at have en hel ekstra familie med sig.  Jeg håber at opbakningen hjælper os på vej mod flere topplaceringer.

CS Racing


First Stop SSC med nordisk deltagelse

26. august 2014

 

Grand Prixet på Jyllandsringen er og bliver en speciel begivenhed i dansk motorsport. Det er løbet alle vil deltage i og alle vil vinde. For First Stop SSC er Grand Prixet igen i år ekstra speciel, da det samtidig er første afdeling i den Nordiske Cup. Det betyder et felt der er for stort til at køre samlet, så derfor bliver First Stop SSC delt i 2 grupper, således at SS2 og SS3 bilerne kører sammen med de Norske GT3 og GT4 biler. SP og S-GT bilerne skal så køre sammen med de Norske GT1 og GT2 biler. Det betyder, at First Stop SSC samlet set kommer på banen 10 gange hen over weekenden, og med 45 tilmeldte biler, så der er grund til at være der hele weekenden.

 


Feltet fra 2013 var nok noget at det fedeste der er set på en dansk racerbane i mange år, og det bliver gentaget i år. (Foto: Keld Dohm)

 

De Norske GT1 og GT2 biler er en flot og broget flok, der tæller potente biler som Chevrolet Corvette, Dodge Viper, Ferrari 458, Stealth B6 og mange andre. Erfaringen fra 2013 er at der er meget stor lighed mellem danskerne og nordmændene i denne store gruppering, så det bliver helt sikkert en speciel oplevelse.

 


Også i grupperingen med de lidt mindre biler er feltet absolut værd at se på. (Foto: Keld Dohm)

 

I grupperingen med de lidt mindre SS2 og SS3 biler var danskerne dominerende i 2013 i den Nordiske Cup, men Nordmændene var ikke langt bagud, og de vil garanteret gerne have revanche i år. Også her er der nogle spændende besøgende fra Norge, bl.a. 2 stk Mitsubishi Evo’s, en diesel Audi A5 osv, så der bliver helt sikkert race for alle pengene.

 

Tidsplanen for Grand Prixet ser således ud for First Stop SSC (med forbehold for ændringer):

 

Fredag den 29. august:

Kl 15:05        Købetræning 30 min           Alle

Kl 17:10        Træning         15 min           SS2 (DK), SS3 (DK), GT3 (N) & GT4 (N)

Kl 17:30        Træning         15 min           S-P (DK), S-GT (DK), GT1 (N) & GT2 (N)

 

Lørdag den 30. august:

Kl 10:55        Tidtagning     15 min                                  SS2 (DK), SS3 (DK), GT3 (N) & GT4 (N)

Kl 11:15        Tidtagning     15 min                                  S-P (DK), S-GT (DK), GT1 (N) & GT2 (N)

Kl 14:15        Heat 1             18 min + 1 omgang          SS2 (DK), SS3 (DK), GT3 (N) & GT4 (N)

Kl 14:40        Heat 1             18 min + 1 omgang          S-P (DK), S-GT (DK), GT1 (N) & GT2 (N)

 

Søndag den 31. august:

Kl 10:05        Heat 2             18 min + 1 omgang          SS2 (DK), SS3 (DK), GT3 (N) & GT4 (N)

Kl 10:35        Heat 2             18 min + 1 omgang          S-P (DK), S-GT (DK), GT1 (N) & GT2 (N)

Kl 13:55        Heat 3             18 min + 1 omgang          SS2 (DK), SS3 (DK), GT3 (N) & GT4 (N)

Kl 14:25        Heat 3             18 min + 1 omgang          S-P (DK), S-GT (DK), GT1 (N) & GT2 (N)

 

Denne gang kan du ikke bare komme helt tæt på nogen af Danmarks absolut fedeste racerbiler i paddocken, men du kan også komme tæt på nogen af Norges fedeste racerbiler – så der er al mulig grund til et besøg på Jyllandsringen i weekenden. First Stop SSC er klar til at tage imod og til at levere underholdning i topklasse.

 


First Stop SSC fuld af overraskelser

18. august 2014

 

Der blev vist mange nye sider at First Stop SSC her i weekenden 16. – 17. august, og det gjorde det absolut til en topweekend for klassen.

 

Weekenden startede dramatisk for en af deltagerne og det var Henrik Moeskjær, der var særdeles uheldig. På en af de allersidste omgang i træningen knækker bremsepedalen netop som der skal bremses på vej op i trapperne på Ring Djursland, og dermed sluttede weekenden nærmest før den var kommet i gang for teamet. Bilen var simpelthen for skadet til at den kunne komme ud og køre mere. ”Det er super ærgerligt, vi har netop fået lavet det sidste på gearkassen, og så sker det her”, sagde en tydelig ærgerlig, men fuldstændig uskadt Henrik Moeskjær.

 


En knækket bremsepedal sendte Henrik Moeskjær i sandet, heldigvis kun med materiel skade til følge. (Foto: Keld Dohm)

 

Allerede i tidtagningen kom den første overraskelse. Indtil nu har Claus Christensen været urørlig i disciplinen der handler om at sætte den hurtigste omgangstid, men denne gang blev han overgået af Dennis Holbæk Pedersen, der dermed skulle starte forrest til heat 1. I S-GT divisionen og i SS2 divisionen var det dog favoritterne, i form af Christian Siepmann og Martin Vedel Mortensen, der satte sig på de hurtigste tider.

 

I Heat 1 viste Dennis, at det ikke var tilfældigt at han havde sat hurtigste tid, da han endte med at vinde heatet, og ikke mindst så satte han ny banerekord med tiden 47,779 sekund. En anden positiv overraskelse i heatet var, at Jørgen Hansen endelig har fået sin Porsche til at køre rigtig stærkt. Med tider der næsten konstant lå under 50 sekunder, og endda et par tider under de 49 sekunder var gamle Hansen mere end godt tilfreds efter heatet. ”Jeg har hele tiden vidst, at det var bilen der var et eller andet med, og ikke mig, og det føler jeg, at jeg har vist i det her heat” fortalte en tydelig tilfreds Jørgen Hansen efter heatet. I SS2 var der ikke de store overraskelser, idet Martin Vedel Mortensen i sin Opel Corsa kørte en sikker sejr hjem med føring fra start til mål.

 


Dennis Holbæk Pedersen vendte tilbage til First Stop SSC med stil, da han vandt det første heat han er stillet til start i år. (Foto: Morten Kimer Hansen)

 

Heat 2 blev kørt søndag kl 12.50, og som forventet af mange inden weekenden, så kom vejret til at spille en stor rolle. Stort set alle teams var i tvivl om hvilken dæktype man skulle anvende, slicks eller regnvejrsdæk. Det endte dog med, at alle kørte ud på slicks, hvilket var det ubetinget rigtige valg, i hvert tilfælde de første 12 af de 18 minutter. Banen var fugtig og glat, men ikke decideret våd, og sådan en bane er en svær størrelse, specielt på slicksdæk. Særligt de meget hurtige Aquilaer havde det vanskeligt, og for første gang i år måtte Claus Christen se sig slået i reel kamp af ikke mindre end 2 Porscher, nemlig Mikkel O. Pedersen og Jørgen Hansen, og her trak Mikkel det længste strå, og dermed tog Mikkel O. Pedersen sin første generelle heatsejr i First Stop SSC. I SS2 fandt man heatets måske største overraskelse, idet Martin Vedel Mortensen måtte se sig slået af samtlige konkurrenter i divisionen. Heatet blev vundet af Bjarne Mortensen foran Christian Vejby efter en flot duel mellem netop de 2, og med Anders Christensen på en tredjeplads. ”Min opsætningen passede slet ikke til den glatte bane” måtte en ærlig Martin Vedel erkende efter heatet. En anden meget umage duel foregik kort efter at det var begyndt at regne ca. 2/3 inde i heatet. Her havde Dennis Holbæk Pedersen i Aquila netop overhalet Anders Christensen i Peugeot 307 med en omgang, og det lykkedes ikke bare for Anders at følge med, men flere gange var han sågar oppe og presse Aquilaen.

 

I heat 2 lykkedes det Bjarne Mortensen at tage heatsejren i SS2 divisionen. (Foto: Keld Dohm)

 

Heat 3 skulle køres kl 14.30 søndag eftermiddag, og her var der ingen der var i tvivl om dækvalg, da regnen silede ned i store mængder, og det i en grad der gav problemer med aqua planing. Ud over problemer med vejgreb, så var der rigtig mange af kørerne, der havde mere end vanskeligt ved at se ud, simpelthen fordi ruderne duggede til, og flere kørere valgte faktisk at køre ud inden starten, da de ikke følte det var forsvarligt at køre. Heatet blev dog startet, men efter ganske få omgange valgte løbsledelse meget klogeligt at afblæse heatet, da forholdene simpelthen ikke var til motorløb. Dermed er der heller ingen point til nogen for netop dette heat.

  


Heat 3 blev meget klogelig afblæst, da der lå så meget vand på banen, at det ikke var forsvarligt at fortsætte. (Foto: Keld Dohm)

 

Næste gang First Stop SSC skal ud og køre er allerede den 29.-31. august til Grand prix Danmark på Jyllandsringen. Det er samtidig første afdeling i det nordiske mesterskab, hvilket betyder, at der en del Norske gæster, så First Stop SSC feltet bliver både stort, flot og meget spændende.

 

First Stop SSC, www.specialsalooncar.dk

Keld O. Dohm


Det var vådt. Meget vådt!

18. august 2014


En våd og blandet weekend på Ring Djursland var hvad Christian Siepmann og CS Racing kunne vende hjem fra søndag aften.

Den fragtmandsblå BMW var hurtigste bil i S-GT-klassen, mere end et sekund hurtigere end da First Stop SSC-klassen gæstede Ring Djursland for godt to måneder siden. Det gav blod på tanden for teamet:

- Der er et godt greb i banens nylagte asfalt, og ændringerne på bilen henover sommerferien ser ud til at have virket. Bilen kører bare stærkt, fortalte Christian Siepmann efter tidtagningen.

Det var nu ikke fordi, det århusianske BMW-team havde en problemfri weekend. I det første heat, som blev kørt sidst på eftermiddagen lørdag, var den lynhurtige BMW forrest i sin klasse og nummer tre generelt, men med få omgange tilbage måtte Christian lade bilen køre i pit.

- Der var pludselig en masse mislyde fra bilen, så jeg kørte i pit for at undgå en forværring af den skade, der nu måtte være. Det viste sig at være de nymonterede bremsekalibre, som udvidede sig på grund af varmen og gik på fælgene. 

- Mekanikerne fik heldigvis styr på det ret hurtigt, så bilen var klar til race igen søndag - men det var ærgerligt at gå glip af gode point, siger Christian Siepmann.

Søndag formiddag kunne CS Racing og resten af SSC-feltet køre på banen igen. Denne gang var det mildest talt svære forhold på den djurslandske asfalt - banen var våd, men med et tørt spor.

- De fleste i feltet satsede på tørvejrsdæk, og det gik også OK indtil det begyndte at regne igen…, siger Christian Siepmann, der kunne gennemføre løbet, dog med meget lav fart.



Da klassens sidste løb skulle køres, havde regnen taget til i styrke, og store vandpytter dækkede områder af banen. Inden starten valgte Christian og flere andre kørere at stoppe mens legen var god og køre i pit. Kort tid efter valgte løbsledelsen at stoppe løbet og aflyse resten af weekendens løb.

- Der var så meget regn, at man intet kunne se foran sig, og det er for farligt. Racerløb gælder om at køre stærkt og helt til grænsen, men det er kun dumt at fortsætte når man kører i blinde, fortæller Christian, der er helt enig i løbsledelsens beslutning:

- Det var farligt derude, og det kunne have endt rigtigt grimt. Det var en god og sund beslutning, som jeg respekterer fuldt ud. Jeg tror heller ikke at der var en eneste blandt publikum som følte sig snydt - det var ret ekstreme forhold!

Der går kun to uger, før CS Racing og First Stop SSC igen er at finde på en dansk racerbane. Denne gang gælder det årets største racerløb på dansk grund; Grand Prix Danmark på FDM Jyllandsringen. Her viser vejret sig forhåbentlig fra sin bedste side, når publikum  igen er klar til at nyde godt racerløb med spændende biler.

CS Racing


Mikkel O. hurtigst i regnvejr

18. august 2014

 

Mikkel O. på sliks i regnvejr var ikke nem at kører fra i weekendens løb på Ring Djursland. Mikkel O. havde endda så meget fart i bilen, at han var tæt på at overhale Christian Siepmann med en omgang!




Lørdagens træning gik ikke godt, bilens elektronik drillede, så Mikkel fik ikke kørt mange omgange. I tidtagningen gik det heller ikke bedre, men teamet fik dog styr på bilen, så den blev klar til første heat.

I første heat fik den unge racerkører en elendig start og kom derfor til at ligge bag en Mercedes som var utrolig langsom i svingene og formåede at køre meget defensivt. Porschen har ikke de samme hestekræfter som den noget større Mercedes, så selvom Mikkel var hurtigst i svingene kørte Mercedesen hurtigst på langsiderne. Heatet sluttede desværre efterfølgende med at Mikkel blev kørt af banen og Mercedesen fik en straf.


I andet og sidste heat, satsede teamet på slicks dæk ligesom alle andre, på banen. Banen var våd til at starte med, men senere i heatet begyndte det at regne mere så det blev glat for kørerne ude på banen. Det blev Mikkel glad for, da de 200 hk han mangler til konkurrenterne ikke betyder så meget i dette vejr. Dette resulterede så i, at Mikkel kunne køre først over målstregen og vinde klassen generelt som yngste mand nogen sinde i Special Saloon.


Nu ser teamet frem til næste afdeling som køres på Jyllandsringen. Dette er en bane som passer godt til både Porschen og Mikkel.


Bettina Overgaard Pedersen & Team


First Stop SSC indtager Ring Djursland

12. august 2014

 

I weekenden den 16. – 17. august starter efterårssæsonen op for First Stop SSC på Ring Djursland, og det kommer ikke til at gå stille af.

 

I SP divisionen og i klassen generelt har Claus Christensen været absolut hurtigste mand, men det kan der blive ændret på i weekenden, da Dennis Holbæk har meldt sin ankomst. Dennis Holbæk kører nemlig også Aquila, og det forlyder, at bilen er blevet opdateret ganske meget, så det bliver spændende om han kan følge Claus til dørs eller måske endda køre fra ham. Ligeledes får vi også Hans Henrik Pedersen at se i en Chevrolet Beretta, og han plejer også at være ganske hurtigt på Ring Djursland.

 


Ingen tvivl om at det er denne vinkel Claus Christensen satser på at de andre deltagere får at se på Ring Djursland. (Foto: Keld Dohm)

 

Den antalsmæssige største division bliver igen S-GT divisionen, hvor der i skrivende stund er tilmeldt 7 biler. Noget af det, der bliver spændende her er, om det fortsat vil lykkes Mikkel O. Pedersen at holde sig foran Christian Siepmann i mesterskabet. Selvom Christian på Padborg Park med 3 heatsejre viste, at han var divisionens hurtigste, så var det faktisk sådan, at sidst de 2 mødtes på Ring Djursland, der vandt Mikkel 2 af de 3 heats foran Christian, så noget tyder på at det kan blive rigtigt spændende mellem de 2. En anden spændende bil i S-GT er Henrik Moeskjærs BMW med V10 motor. Det er en flot og meget speciel bil, men det er endnu ikke helt lykkedes for Henrik at få den med op i front af feltet.    

 


Henrik Moeskjærs meget specielle og flotte BMW på vej ud på langsiden på Ring Djursland. (Foto: Keld Dohm)

 

I SS2 divisionen lykkedes det faktisk for Anders Christensen at score flest point sidst First Stop SSC gæstede Ring Djursland, og det bliver interessant om han gentage det kunststykke foran de 2 kombattanter Martin Vedel Mortensen i Opel Corsa og Christian Vejby i BMW 320. I den samlede stilling i SS2 er det netop Martin der fører lige nu, men kun med et forspring på 7 point ned til Christian, så mon ikke vi endnu engang kan forvente tæt ræs mellem de 2.

 


Selvom Martin Vedel Mortensen her ligger efter Christian Vejby og Anders Christensen, så fører han faktisk i den samlede stilling i SS2. (Foto: Keld Dohm)

 

Tidsplanen udsendt den 5. august 2014 med forbehold for ændringer ser således ud for First Stop SSC:

 

Lørdag den 16. august:

Kl 10:00        Træning         15 min

Kl 13:15        Tidtagning     15 min

Kl 15:30        Heat 1                                 18 min + 1 omgang

 

Søndag den 17. august:

Kl 12:50        Heat 2                                 18 min + 1 omgang

Kl 14:30        Heat 3                                 18 min + 1 omgang

 

Som sædvanlig er der mulighed for at komme helt tæt på nogen af Danmarks absolut fedeste racerbiler i paddocken, og kørerne glæder sig til at byde velkommen til race i bakkerne.

 


Hattrick og feriestemning på Padborg Park

30. juni 2014


CS Racing fik den bedst tænkelige start på sommerferien, da First Stop SSC kørte tredje afdeling af mesterskabet på den sønderjyske bane i weekenden. Det aarhusianske team og den fragtmandsblå BMW E92 M3 fik topresultater med hjem i bagagen.

 

- Vi er vist alle sammen mere end almindeligt glade i dag. Hele weekenden er bare gået lige som vi ønskede det, og vores forberedelser viste sig at være hvert et minut værd.

Ordene kommer fra Christian Siepmann, der weekenden igennem har styret den noget potente BMW rundt på Padborg Park’s asfalt. Allerede i kvalifikationen var aarhusianeren hurtigste bil i SS4-divisionen, og i den generelle stilling var den fragtmandsblå BMW næsthurtigst.



De gode takter fortsatte i samtlige tre løb, hvor det første allerede blev kørt lørdag eftermiddag. Her var ikke de store dueller, da først starten var gået og feltet spredt lidt ud. For Christian var der alligevel rigeligt at se til:

- Op til weekenden er der kommet nye, kraftigere bremser på bilen, og både motor og gearkasse spiller for alvor sammen nu, hvor der er indlæst en ny opdatering til softwaren. For mig gjaldt det om at se hvor langt, jeg kunne presse bilen både under nedbremsninger og i svingene, så det gjorde ikke noget at der ikke var så mange konkurrenter i nærheden. Og en klassesejr plus andenpladsen generelt, det er da godkendt!

Både andet og tredje løb blev afsluttet på samme placering, så et hattrick på sejre i SS4-divisionen var en realitet. Christian understreger dog, at det ikke er fordi han eller bilen er overlegen:

- Hvis man ser på omgangstiderne for løbene, så kan man se at flere andre kørere er i nærheden af mine omgangstider - nogle endda hurtigere. I sidste løb blev jeg næsten indhentet af Mikkel O. Pedersen i Porsche, men midt i løbet fik jeg held til at trække lidt fra igen. Også Michael Klostermanns BMW er der fart i, så der er ikke tale om at det hele blev foræret. 



- Det har været en fantastisk weekend, ikke mindst fordi bilen nu kører 100% uden problemer eller udfordringer på nogen måde. Teamet arbejder sammen som har de aldrig gjort andet, og alting har fungeret hele weekenden. Nu kan vi tage en fortjent sommerferie … selvom jeg glæder mig endnu mere til næste løb nu, hvor det gik så godt!

Næste løb på programmet for CS Racing er også næste løb for First Stop SSC-mesterskabet. Det køres på Ring Djursland den 16-17. august, og her kan kun håbes på godt sensommervejr og gode løb i den alsidige og vellydende racerklasse.

Med ønsket om en god og varm sommerferie

CS Racing


First Stop SSC leverede varen igen

29. juni 2014

 

Endnu engang beviste First Stop SSC, at det er en af Danmarks mest seværdige og spektakulære baneklasser. Det er en klasse med nogle særdeles potente biler, og kompetente chauffører, der formår at levere flot motorløb gang på gang.

 

I weekenden den 28. – 29. juni blev årets tredje og forårets sidste afdeling i SSC afholdt på Padborg Park, og det blev en weekend med udfordringer for mange.

 

På forhånd var Claus Christensen i Aquila’en udråbt til favorit, og han levede til fulde op til rollen ved at vinde alle 3 heat, og sætte hurtigste omgangstid i alle heat. Det var dog ikke helt uproblematisk, da gearskiftet drillede i heat 3. Efter heatet fortalte Claus at han var glad for at have fået opbygget et stort forspring ned til Christian Siepmann, da han i den sidste del af heatet reelt kørte langsommere end flere af S-GT bilerne. Med 3 heatsejre var der heller ingen tvivl om Claus’s sejr for weekenden i S-P divisionen.

 


Claus Christensen er fortsat absolut suveræn i front af First Stop SSC feltet. (Foto: Keld Dohm)

 

I S-GT divisionen var der lagt op til kamp mellem Christian Siepmann og Mikkel O. Pedersen, men den kamp havde en helt tredje kører besluttet sig for at blande sig i, og det var Michael Klostermann. Klostermann var ude at køre for første gang i år, og han viste at han er i stand til at blande sig helt i toppen. Specielt i heat 2 lå han længe helt tæt på Christian Siepmann, dog uden at være i stand til at presse Christian for alvor, og derfor endte Siepmann med 3 sejre i S-GT. Klostermann er dog optimist, og er overbevist om, at han inden sæsonen er omme vil være i stand til at køre fra Siepmann. I de 2 første afdelinger i år var det unge Mikkel O. Pedersen der var bedste mand i S-GT divisionen, men denne gang måtte han altså se sig slået af Christian Siepmann, og samtidig hårdt presset af Michael Klostermann, der på trods af to andenpladser i S-GT divisionen måtte se sig slået med et enkelt point af Mikkel O. Pedersen. Man skal dermed bestemt ikke afskrive Mikkel, da han i heat 3 med en generel 3. plads og den hurtigste tid for S-GT bilerne viste, at han fortsat både vil og kan kæmpe for at holde sin position helt fremme i mesterskabet. Lidt længere tilbage i S-GT divisionen kæmpende Preben Grundtvig med problemer med Ferrariens elektronik. Det betød at flere af de vigtige systemer omkring ABS, antispin etc slet ikke fungerede og dermed var bilen væsentlig vanskeligere at køre end normalt. Preben valgte dog at stille op og gennemføre alle 3 heat, men det var ganske tydeligt, at han kæmpede noget mere med at holde bilen i balance ude på banen end han plejer.

 


Michael Klostermann viste ikke blot tænder men også flammer ude på banen, og han viste at han er en mand man skal regne med helt fremme resten af sæsonen. (Foto: Keld Dohm)

 

SS3 var denne weekend repræsenteret ved gæstekører Martin Andersen i Seat Leon, og han gjorde det rigtig flot. Bl.a. havde han i heat 3 en rigtig flot kamp med Martin Vedel Mortensen i Opel Corsa, hvor de byttede plads indtil flere gange.

 

I SS2 var der igen tæt kamp mellem netop Martin Vedel Mortensen og Christian Vejby, en kamp der endte med 2 heatsejre til Martin Vedel, og en enkelt til Christian Vejby.

 


Endnu engang en tæt duel mellem Martin Vedel Mortensen og Christian Vejby, og denne gang var det Martin Vedel der var hurtigst af de to. (Foto: Keld Dohm)

 

At der blev kørt fair og reelt kan måske bedst aflæses ud af, at der på intet tidspunkt i de 3 heats var behov for safety car. Dog var det ganske tæt på at gå galt i heat 3 da Michael Klostermann på kolde dæk på første omgang måtte en tur ud og snitte autoværnet på vej ind på langsiden. Skaderne var dog så begrænsede, at Michael kunne køre sig helt op og presse Hans Hartmann, lige indtil han bremsede 20 m for sent for enden af langsiden og måtte en tur igennem pitten.

 

Nu er det sommerferie, og den 16. – 17. august starter efterårssæsonen med løb på Ring Djursland. For øvrigt en efterårssæson der byder på hele 4 afdelinger, hvoraf de 2 af dem også tæller til den Nordiske Cup. Så der er al mulig grund til at se frem mod et begivenhedsrigt efterår i First Stop SSC. 



Til Padborg Park frisk fra Spa

CS Racing er i absolut topform, når teamet i weekenden deltager i endnu en afdeling af First Stop SSC-mesterskabet på Padborg Park. Det århusianske racerteam er toptrimmet og med en absolut velkørende, fragtmandsblå BMW E92 M3 racerbil. Christian Siepmann kommer endda med gode oplevelser i bagagen:

- Når racerkørere taler om Spa, så har det intet at gøre med wellness, som mange andre nok forbinder det med. Spa Francorchamps er en af Europas mest legendariske racerbaner, og den var vi nede at køre på efter løbet på Ring Djursland. Det var en helt fantastisk oplevelse, også selvom vi havde lidt tekniske udfordringer dernede.

Undervejs på den belgiske racerbane fandt teamet en række mulige forbedringer på bilen. Disse blev naturligvis straks undersøgt og udført, således at den hurtige BMW nu er endnu hurtigere. Ændringerne blev testet på Padborg Park onsdagen op til løbsweekenden. 


- Vi har fået en række opdateringer til elektronikken i bilen, blandt andet et såkaldt “adaptivt gearskifte”, som lærer min kørestil og finder den mest optimale måde at skifte gear på. Det er teknologi, som ellers er forbeholdt Formel 1 og Le Mans-teams, men vi har fået lov til at prøve det.



Uden for banen har der også været gode oplevelser. Patrick, den ene af teamets dygtige mekanikere, har netop afsluttet sin autoteknolog-uddannelse med et flot 12-tal på Aarhus Tech.


- Jeg er utroligt stolt af at have så dygtige folk omkring mig. Der er ingen tvivl om at 12-tallet er fortjent, og Patrick har den helt rigtige indstilling til at arbejde med motorsport. Jeg håber at vi kan fejre det med et flot resultat i weekenden!


CS Racing ser frem til en weekend med - forhåbentligt - godt vejr og fair race på banen før sommerferien rammer dansk motorsport.

CS Racing


Padborg Park ligger igen asfalt til First Stop SSC

24. juni 2014


First Stop SSC åbnede tilbage i maj sæsonen på Padborg park, og i den kommende weekend den 28. – 29.- juni er det igen tid til, at Danmarks fedeste racerklasse lægger vejen forbi den sønderjyske bane. Banen har Danmarks længste langside, og det betyder også, at det er her bilerne opnår de højeste tophastigheder herhjemme, så der bliver fart på.

 

Claus Christensen må vel nærmest som sædvanlig være favorit til at være den hurtigste mand på banen, men med det specielle pointsystem i First Stop SSC betyder det ikke nødvendigvis, at han rent pointmæssigt bliver den store vinder. Her har bilerne i S-GT divisionen en fordel, idet det er den ubetingede største division, og dermed giver det lidt flere point end de gør i de antalsmæssig lidt mindre divisioner. Til gengæld så er konkurrencen også noget hårdere i S-GT. Med 4 BMW’er i S-GT, er dette det bedst repræsenterede bilmærke, men BMW’er kommer på en hård opgave mod både Porsche, Ferrari og Mercedes, og her er det Christian Siepmann, der må bære favorit rollen.

 


Christian Siepmann er på jagt efter den førende Mikkel O. Pedersen i i S-GT divisionen. (Foto: Keld Dohm)

 

I SS2 divisionen kan man godt tillade sig at forvente en fortsat tæt kamp mellem Christian Vejby i BMW og Martin Vedel Mortensen i sin Honda motoriserede Opel Corsa.

 

Tidsplanen med forbehold for ændringer for First Stop SSC på Padborg Park ser således ud:

 

Lørdag den 28. juni:

Kl 10:55        Træning         15 min

Kl 14:10        Tidtagning     15 min

Kl 17:25        Heat 1                                 18 min + 1 omgang

 

Søndag den 29. juni:

Kl 11:45        Heat 2                                 18 min + 1 omgang

Kl 15:10        Heat 3                                 18 min + 1 omgang


Komplet program finder du her.

 

Ud over First Stop SSC vil der også være historiske biler, formel biler, Youngtimer, og 1600 Challenge på motorsportsprogrammet, så der er al mulig grund til at møde op på Padborg Park i weekenden og få en på opleveren. First Stop SSC er i hvert tilfælde klar til at byde velkommen.

 


Kvalitetsrace i First Stop SSC

2. juni 2014

 

Der behøves nødvendigvis ikke et stort felt i motorløb for at levere noget flot og underholdende racerløb, og det beviste First Stop SSC i den forgangne weekend på Ring Djursland. Weekenden bød ud over det gode vejr, også på rigtig mange flotte og tætte kampe inde på banen.

 

I SS2 divisionen kæmpede de 3 deltagere Anders Christensen, Christian Vejby og Marting Vedel Mortensen tæt og hårdt om pointene, og indimellem blev der også byttet maling på bilerne. Martin Vedel viste, at han er den hurtigste mand i divisionen, og det gjorde han ved at sætte hurtigste omgangstid i både træning, tidtagning og i de 3 heat. Lige præcis dette gjorde, at Martin løb med den samlede sejr i SS2 divisionen for weekenden, på trods af at et sammenstød med Christian Vejby i heat 3, der sendte begge biler ud af heatet, og dermed overlod sejren i heatet til Anders Christensen.

 


Christian Vejby og Martin Vedel Mortensen havde en til tider lidt for kontant fight på banen i weekenden. (Foto: Keld Dohm)

 

Med 6 biler til start var S-GT divisionen klart størst i weekenden, og her blev der virkelig kørt race. Christian Siepmann havde overvundet de tekniske vanskeligheder fra første afdeling på Padborg Park, og var dermed klar til at give unge Mikkel Overgaard Pedersen og gamle Jørgen Hansen kamp til stregen. Netop de 3 lå i alle 3 heat og kæmpede meget tæt, men i denne weekend viste Mikkel Overgaard Pedersen, at han er en af feltets absolut dygtigste chauffører. Mikkel startede forrest i S-GT divisionen i alle 3 heat, og på trods af at han i heat 1 blev taget i starten af den gamle erfarne Jørgen Hansen, så lykkedes det ham at komme forbi og tage sejren hjem. Som Jørgen Hansen meget præcist udtrykte det efter heatet: ”Han køre sgu godt den unge knægt”. I heat 2 var det Christian Siepmann der tog starten, og langt hen i heatet så det også ud til, at han skulle vinde det, men på omgang 20 af 23 lykkedes det for Mikkel at komme forbi, og dermed også tage den heatsejr. I heat 3 lykkedes det så endelig for Mikkel at tage starten, men her endte det med, at Christian Siepmann med flot kørsel trak det længste strå, og vandt heatet i S-GT divisionen.

 

Lidt længere nede i S-GT divisionen havde Hans Hartmann og Preben Grundtvig en flot og spændende kamp, som dog konsekvent faldt ud til Preben Grundtvigs fordel.

 


Mikkel Overgaard Pedersen, Christian Siepmann og Jørgen Hansen kæmpende en flot og fair kamp om placeringerne i S-GT divisionen. (Foto: Keld Dohm)

 

Hos prototyperne og i det generelle klassement viste Claus Christensen, at han er helt suveræn, han endte ganske enkelt med 3 heatsejre, og hurtigste tid i alle heat. Nicolai Aaberg Hansen fik dog vist, at han er ved at få rigtig god fart i sin Radical, men om han kan komme op og true Claus Christensen er nok mere tvivlsomt. De 2 øvrige deltage i S-P divisionen, Frederik Holm og Andreas Kjærgaard måtte desværre begge udgå med motorproblemer.

 


Claus Christensen fejrede weekenden ved at lave lidt show, hvilket var ganske populært hos publikum. (Foto: Keld Dohm)

 

Næste gang du kan opleve First Stop SSC bliver den 28.-29. juni på Padborg Park, hvor der igen bliver vist kvalitetsrace.

 


First Stop SSC ryster Djursland

27. maj 2014

 

I weekenden den 31. maj til 1. juni afholder First Stop SSC årets anden afdeling på Ring Djursland, og som sædvanlig kommer det ikke til at gå stille af. Med minimum 15 biler til start hvoraf flere har over 500 hk, og på den relativ korte og meget kuperede bane, så er der garanti for spændende dueller og fed race, og ikke mindst den fedeste lyd af potente racerbiler.

 

Ved åbningsløbet på Padborg Park var der flere af deltagere der kæmpede med diverse tekniske vanskeligheder, og det betyder, at det er den unge Mikkel Overgaard Pedersen der lige nu fører sammenlagt. Det er en position han har tænkt sig at kæmpe for at beholde, og undgår han tekniske problemer eller uheld så er det heller ikke urealistisk, selvom han uden tvivl vil blive presset ikke mindst af både Jørgen Hansen i Porsche og Christian Siepmann i BMW.

 

Det bliver sæsondebut for flere deltagere, ikke mindst Frederik Holm i hans Renault Megane Trophy i SP divisionen. Sidst Frederik var afsted med sin egen Renault var til åbningsløbet på netop Ring Djursland i 2013, hvor han desværre endte på taget. Noget han satser på ikke sker i år. Der er lavet diverse forbedringer på bilen, så det bliver ganske spændende at se hvor langt op i feltet han kan komme.


Sidst Frederik Holm var på Ring Djursland endte han på taget. (Foto: Keld Dohm)

 

Klaus Nielsen er debutant i First Stop SSC, og han kommer med en helt nybygget BMW M3 E36, med en V8 motor i. Planen var også at stille op på Padborg Park i starten af maj, men desværre kunne trækaksler og bagtøj ikke holde til den kraftige motor, og derfor bliver det først til sæsondebut nu. Klaus Nielsen kender banen ganske godt, og han har kørt rigtig mange omgange på den, men altid på 2 hjul, så det er første gang han skal prøve kræfter med den snævre bane i en bil. Lige nu er der ingen der ved hvordan han vil klare sig i det skrappe felt, men mon ikke der bliver holdt lidt øje med ham.

 

Tidsplanen med forbehold for ændringer for First Stop SSC på Padborg Park ser således ud:

 

Lørdag den 31. maj:

Kl 09:35        Træning         15 min

Kl 15:10        Tidtagning     15 min

 

Søndag den 1. juni:

Kl 09:35        Heat 1                                 18 min + 1 omgang

Kl 12:10        Heat 2                                 18 min + 1 omgang

Kl 15:00        Heat 3                                 18 min + 1 omgang

 

Som sædvanlig er der mulighed for at komme helt tæt på nogen af Danmarks absolut fedeste racerbiler i paddocken, og kørerne glæder sig til at byde velkommen til race i bakkerne.

 



First Stop SSC lavede et flot show

5. maj 2014

 

Padborg Park lagde i weekenden den 3.- 4. maj asfalt til nogle af Danmarks kraftigste og flotteste racerbiler da First Stop SSC åbnede sæsonen. Det blev en aktion fyldt weekend, hvor flere teams måtte kæmpe en brav kamp for at gennemføre, og man fik virkelig set hvad man kan opnå med entusiasme og hårdt arbejde.

 

 

Feltet i FirstStop SSC er nok Danmarks flotteste og meste varierede felt af racerbiler. (Foto: Keld Dohm)

 

Weekenden absolut hurtigste mand var ikke overraskende Claus Christensen, der endte øverst på podiet i alle 3 heat, og også nåede at sætte ny banerekord i heat 2. Aquila’en gennem de år Claus Christensen har haft den løbende blevet forbedret og optimeret af både teamets egne mekanikkere og eksterne motor byggere. At det har båret frugt vidner Claus evne til at sætte nye banerekorder næsten hver gang han er ude og køre på de danske baner.



Claus Christensen lagde ikke skjul at han var glad for weekendens resultat. (Foto: Keld Dohm)

 

Selvom Claus var weekendens hurtigste mand, så er det en anden der efter weekenden fører det generelle klassement i First Stop  SSC, og det er feltets yngste mand, Mikkel O. Pedersen, der kører en Porsche 911 GT3. At det forholder sig sådan skyldes at der køres i flere divisioner i First Stop SSC, og da der var flere deltagere i Mikkel’s S-GT division end der var i Claus’s SP division betyder det, at Mikkel’s to førstepladser og ene anden plads giver flere point end de 3 heatsejre til Claus.

 

En af dem der kunne have truet Mikkel’s føring er en anden af de unge kørere i klassen, nemlig sidste års mester Martin Vedel Mortensen. Martin vandt sin division i de 2 heat han gennemførte, og var han ikke udgået i heat 1, så kunne han have været i front ikke bare i SS2, men også i det generelle klassement. Føringen i SS2 og en andenplads i det generelle gik i stedet til Christian Vejby i den velkendte gule BMW E46.




Klassens yngste mand Mikkel O. Pedersen viste klasse og er lige nu førende i det generelle klassement. (Foto: Keld Dohm)

 

At engagement, vilje og gode fighteregenskaber er egenskaber der kendetegner klassens deltagere fik man i den grad oplevet i weekenden. I heat 1 kom Bjarne Mortensen ikke til start på grund af gearkasseproblemer, Andreas Kjærgård måtte udgå med en punktering og en ødelagt fælg, Christian Siepmann havde en utæthed i bremsesystemet, der tvang ham til at stoppe efter ganske få omgange, Martin Vedel Mortensen måtte udgå med en utæt køler, og Hans Hartman fik ødelagt bagtøjet på sin Mercedes. Alle 5 stillede til start igen til heat 2, med fuldt funktionsdygtige biler. Det viser bare at man ikke giver op, men derimod kæmper videre med alle midler, og der skal meget til for at man ikke stiller op igen.

 

Sæsonen er i gang for First Stop SSC, og meget tyder på at det bliver en rigtig god sæson. Næste gang klassen skal ud og køre bliver på Ring Djursland den 31. maj – 1. juni, hvor du udover First Stop SSC også kan opleve DEC, SuperCup, Citröen DS3, Formel Ford, 1600 Challenge og Legend Cup. Det tyder på endnu en flot weekend, så sæt allerede nu kryds i kalenderen.

 

Se flere billeder her


Hurtigste Porsche GT3 på Padborg Park

5. maj 2014

Det blev en hård men fantastisk start på sæsonen i FirstStop SSC, selvom Mikkel O. ikke havde siddet i bilen siden sæsonafslutning sidste år.  


Mikkel lagde ud med 15 minutters træning på brugte dæk, hvor han overraskende satte hurtigst tid i divisionen.

Tidtagningen gik ude på at teste dæk, hvor teamet så fik valgt det forkerte sæt dæk. Der blev derfor sat andre dæk på til Heat 1. De første par omgange var ren overlevelse på de iskolde dæk, så teamet har fundet ud af, at dækvarmere er nødvendigt i denne klasse. Men efter et par omgange i heatet fik Mikkel varme i dækkene og fik så meget fart i bilen, at han kørte meget hurtigere end de forankørende og overhalede dem. Han sluttede på en førsteplads i S-GT divisionen.


Nok en af Danmarks absolut hurtigste Porsche 911 GT3 (Foto: Keld Dohm)


Tidsmæssigt i Heat 2 og 3 skulle det ikke være noget problem for Mikkel, da han var klart hurtigst. Desværre for Mikkel kom han i trafik og med de 380 hk var der problemer ned ad de lange langsider. Siepmann kom forbi Jørgen Hansen og Mikkel for enden af langsiden, derefter kom Mikkel forbi Jørgen Hansen. Desværre var der kun få omgange tilbage så 59 tiden Mikkel kørte efter lykkedes ikke. Hurtigste tid for Mikkel i weekenden var 60.2 og det er den hurtigste tid sat i en Porsche GT3 på banen. Mikkel udtaler selv, at det ikke skulle være noget problem at køre 59 tider trods de 380 hk J. Det bliver næste gang med garanti, siger han.

 

Bettina & Mikkel O.Pedersen


First Stop SSC gir den gas

 29. april 2014

 

Med 18 tilmeldte biler til weekendens løb på Padborg Park stiller First Stop SSC med et både stort og flot felt af biler. Sidst First Stop SSC gæstede Padborg var i slutningen af juni måned 2013, og da blev der kørt motorløb for alle pengene.

 

Banen i Padborg ligger godt til det meget varierede felt af biler, og der er altid garanti for godt race i klassen i det sønderjyske.

 

En af favoritterne til at tage den generelle sejr er Claus Christensen, der kommer i den velkendte Aquila CR1, dog med helt nye farver på. Sidste år drillede bilen på Padborg, så Claus er garanteret opsat på at vise at han er feltets hurtigste mand – også på Padborg Park.

 

I S-GT divisionen må sidste års mester Christian Siepmann betegnes som favorit, men Christian får en ekstra udfordring i netop denne weekend, idet han pga sin datters konfirmation om lørdagen ikke kan deltage i tidtagningen, og dermed starter bagerst i første heat søndag. Det bliver bestemt ikke kedeligt at følge Siepmanns kamp om at komme op igennem feltet.

 


Christian Siepmann skal kæmpe sig hele vejen op igennem feltet hvis han vil vinde sin division i første heat. (Foto: Keld Dohm)

 

Martin Vedel Mortensen er manden man skal slå, hvis man vil vinde i SS2. I 2013 var hans værste konkurrent Hans Hartmann, men eftersom Hans er rykket over i S-GT divisionen, så er det de øvrige SS2 kørere der nu skal til at presse ham.

 


FirstStop SSC kommer til Padborg med et stort og flot felt, der helt klart matcher sidste års felt, der ses her. (Foto: Keld Dohm)

 

Tidsplanen med forbehold for ændringer for FirstS top SSC på Padborg Park ser således ud:

 

Lørdag den 3. maj:

Kl 08:55        Træning         15 min

Kl 14:30        Tidtagning     20 min

 

Søndag den 4. maj:

Kl 11:20        Heat 1                                 18 min + 1 omgang

Kl 15:05        Heat 2                                 18 min + 1 omgang

Kl 16:25        Heat 3                                 18 min + 1 omgang

 

Du kan finde en komplet tidsplan for weekenden på Padborg Parks hjemmeside: http://padborgpark.dk/motorsport/lobskalender/loeb-1/


I paddocken er der mulighed for at komme helt tæt på nogen af Danmarks absolut fedeste racerbiler, og kørerne fortæller hellere end gerne om deres biler. Så det er bare at komme ud og opleve noget flot motorløb i weekenden.



Sæsonstart nærmer sig i First Stop SSC

 24. april 2014


I weekenden den 3. – 4. maj går sæsonen 2014 for alvor i gang for First Stop SSC. Indtil nu er der primært blevet skruet og forberedt ude i værkstederne, men nu er det snart tid at få bilerne på banen.

 

I år er det S-GT divisionen der med 9 biler er klassens største division, og her bliver det interessant at se om Christian Siepmann kan fortsætte sin dominans fra 2013. Jørgen Hansen er klar til at tage kampen op i sin RSR Porsche, og Hans Hartmann er ny i GT divisionen med en Mercedes C63 AMG, og han kan gå hen og blive en alvorlig konkurrent i toppen af S-GT.

 

 

Hans Hartmann er tilmeldt FirstStop SSC med en nyindkøbt Mercedes C63 AMG (Foto: Hartmann Racing)

 

I SS2 er der 6 faste deltagere, og når der er mulighed for det vil Hans Hartmann deltage med sin velkendte Honda Accord. Sidste års generelle mester Martin Vedel Mortensen får selskab af velkendte kræfter som Bjarne Mortensen, Christian Vejby og andre, og så er der en interessant ny deltager, nemlig Gunnar Jørgensen i en Ford Capri mk3. Selvom Ford Capri’en ikke er af nyere dato, så skal man nok ikke afskrive den helt.

 

I S-P divisionen er der en lidt anderledes, og meget spændende ny deltager. Det er Nicolai Hansen, der stiller op i en Radical SR3-RS, og at sådan en er hurtig er der vist ingen tvivl om. En anden meget spændende bil er Preben Jessen’s Retoga CG Busa. Retoga’en er en lille let bil (600 kg), hvor motoren kommer fra en Suzuki Hayabusa motorcykel, og undervogn og hjul kommer fra en Formel 3 bil. Der er med andre ord lagt op til at der skal køres rigtig stærkt i Prototyperne i år.

 

Efter at Michael Klostermann er rykket fra SS3 og til S-GT divisionen, er der indtil videre kun en enkelt deltager i SS3, og det er Martin Andersen, der er kendt fra Supercup, hvor han sidste år fik en samlet anden plads. Martin kører i en Seat Leon, og det er den bil der tidligere har kørt for Team Wounded Racing, som Jason Watt stop bag.

 

FirstStop SSC ser frem til at møde rigtig mange af vores fans ude på banerne, og husk man er altid velkommen til at kigge ned Paddocken og se nærmere på nogen af Danmarks absolut mest spændende racerbiler.


Team KJ tager kampen op

 

Efter mange års opsætning af andre team`s racere, er Team KJ, Brøndby hoppet ind i kampen med deres egen bil og chauffør.

Bilen, en BMW E36 Coupe, er i disse dage under heftig ombygning og når kun 2 testdage inden sæsonstart på Padborg Park den 3. og 4. april 2014.

 

Teamchef og Chauffør Klaus Nielsen: Vi gør alt hvad vi kan, for med relativt få midler at tage point fra de etablerede kørere i serien. Det er vores første sæson som team, men alle mand kender hinanden fra en travl hverdag her på "FartFabrikken", og vi tror på, at vi med den rette team-spirit kan lave en overraskelse eller to i løbet af sæsonen....

 

Det forlyder i øvrigt fra teamets affjedringsekspert, Michael Einspor at resultaterne skal komme i kraft af den rette opsætning af undervogn og vægtfordelingen i bilen. Der er ganske enkelt endnu ikke kræfter nok i bilen, sammenlignet med resten af feltet. "

 Team KJ knokler for at blive klar til sæson start (Foto: Team KJ)

 

Team KJ, www.kjbilerogmc.dk



First Stop etablerer samarbejde med SSC

26. februar 2014

 

Der er fra sæson 2014 etableret et nyt spændende samarbejde i dansk motorsport. Danmarks største og mest spektakulære klasse SSC er gået i samarbejde med dækkæden First Stop. Det betyder bl.a. at SSC de næste 3 sæsoner officielt hedder First Stop SSC. ”Med en 3-årig samarbejdsaftale med First Stop får vi nu mulighed for at udvikle klassen yderligere, til gavn for både deltagere og publikum” fortæller en glad formand for SSC kørerforeningen Christian Siepmann.

 

Brian Lund, Business Development Manager for First Stop i Danmark er ligeledes godt tilfreds med aftalen, og fortæller bl.a. om baggrunden for at gå ind i SSC: ”SSC har et rigtig spændende setup med det mest spændende race, de fedeste biler, stor entusiasme og generel bare høj kvalitet. Det matcher vores målsætning rigtig godt”. Brian Lund ligger slet ikke skjul på, at det First Stop ønsker at få ud af samarbejdet er at blive mere kendt som en professionel dækkæde, der også udfører alt inden for autoservice.

 

Målt på antal værksteder er First Stop med 44 værksteder i Danmark den næststørste kæde af dækcentre, selvom det nok ikke helt afspejles i hvor kendte de er i Danmark. På blot 20 år har First Stop på Europæisk plan udviklet sig fra en spæd start til i dag at have ca. 2000 værksteder fordelt over 26 lande. First Stop ejer konceptet og tilbyder det til frie og uafhængige værksteder. Driften af det enkelte værksted er fortsat hos den lokale forretningsindehaver, og netop derfor kan man som oftest også få lavet andet dæk og fælge på sin bil hos dem. FirstStop ønsker primært at levere kvalitet og service på et meget højt niveau, og selvom målet er at udvide op til 55-60 værksteder på landsplan, så kommer det til at ske i et tempo hvor man er sikker på at kvaliteten er med hele vejen.

”Vi vil ikke bare have en prik på landkortet, men en seriøs samarbejdspartner” udtaler Brian Lund

Mange forbinder helt korrekt First Stop med Bridgestone, men selvfølgelig kan man få alle de kendte dækmærker hos dem.

 


Brian Lund og Christian Siepmann giver her hånd på aftalen mellem FirstStop og SSC (Foto: FirstStop SSC)

 

Også SSC’s klasserepræsentant Lars Schönemann er begejstret for aftalen, og siger bl.a.”SSC har haft rigtig høj standard på både biler og race på banen de seneste år, og med aftalen med First Stop har vi nu også en rigtig professionel samarbejdspartner, hvilket er til gavn for alle”

 

Tilskuere og fans vil med aftalen få endnu lettere ved at finde First Stop SSC bilerne i paddocken, det er blot at gå efter First Stop flagene, og alle i klassen glæder sig til at byde velkommen til masser af kvalitetsrace i 2014. 









AKTUELLE NYHEDER:


Special Saloon Car kørte stærkt på Ring Djursland


Det går stærkt når Special Saloon Car er ud og køre......



Special Saloon Car gæster Ring Djursland


For tredje gang i år skal Special Saloon Car feltet od og køre race på den kuperede bane Ring Djursland.....



Underholdning for alle pengene i Special Saloon Car


Grand Prix Danmark, der blev afholdt 18. - 20. august på Jyllandsringen, blev et helt fantastisk arrangement....



De myldrer frem til GP i Special Saloon Car


Hvis der er noget der kan lokke Special Saloon Car folket ud af deres værksetder og garager, er det Grand Prix på Jyllandsringen i slutningen af august......



Special Saloon Car i modvind på Ring Djursland


Special Saloon Car er en klasse med meget potente biler, og det giver sommetider lidt ekstra udfordringer.....



Special Saloon Car udvider feltet på Ring Djursland


Ring Djursland er en god og sjov bane, ikke mindst for det meget varierede felt af bilere i Special Saloon Car.....



Special Saloon Car - De få men rå


Special Saloon Car har eksisteret i dansk motorsport siden 1974.....



Special Saloon Car er med når Ring Djursland åbner


I weekenden den 13. - 14. maj starter motorsportssæsonen for Ring Djursland og Special Saloon Car er med...



Special Saloon Car buldrer derudaf


Special Saloon Car er og bliver noget af det sjoveste og fedeste motorløb man kan opleve på de danske baner......



Special Saloon Car bliver endnu vildere


Special Saloon Car har altid stået for det vilde og spektakulære i dansk motorsport.......



Special Saloon Car melder klar til 2017


Special Saloon Car har i 2016 betrådt helt nye græsgange, ikke fordi der er blevet kørt på andre baner end dem vi kender.....


Special Saloon Car fik afgjort mesterskaberne


CarBuddii SSC har haft en meget spændende sæson 2016, Sæsonen har budt på meget nyt, bl.a er hele opdelingen af klassen i divisioner blevet fornyet.....


Ekstra Special Saloon Car


Grand Prix Danmark i august er en af de største motorsportsbegivendheder i Danmar,.....


CarBuddii SSC på Rudskogen


Carbuddii SSC havde 12 tilmeldte biler til l'bet på den flotte kuperede bane i Norge....


CarBuddii SSC havde en hård weekend


Carbuddii SSC havde 15 biler til weekendens løb på ring Djursland....


CarBuddii SSC viser flot ræs


Selv med de markante ændringer i reglementet for CarBuddii SSC i år...


CarBuddii SSC viser sit nye ansigt


Special Saloon Car klassen introducere en hel del mye tiltag i år,.....


Special Saloon Car er i forandring


De sidste to år har vi kendt Special Saloon Car som "First Stop SSC", men det kommer til at ændre sig til sæson 2016...


Outsiderne vandt, men favoritterne kørte med medaljerne


Claus Christensen dominerede finalen i First Stop Special Saloon på Jyllandsringen...


Alt kan ske


Der er lagt op til et brag af en finale i First Stop Special Saloon Car når racerene ruller ud på Jyllandsringens asfalt i den kommende weekend....


Blandet fornøjelse til Grand Prix


Vi startede allerede ud med den første træning fredag eftermiddag, og banen var netop tørret op  efter en del regnbyger....


Tæt kamp på alle fronter


Jyllands Ringens GP Danmark bød på både spænding, dramatik og flere forskellige vindere i First Stop Special Saloon.....


Årets største felt klar til GP


Jyllandsringen har altid virket som en magnet, der tiltrækker både deltagere og publikummer i hobetal.....


Op- og nedture på Ring Djursland


Ring Djursland er Danmarks mest kuperede racerbane. Men det var nu ikke derfor at tilskuerne til banens 50 års jubilæumsløb......


Jubilæum med speederen i bund


First Stop Special Saloon feltet agter at fejre Ring Djurslands 50 års jubilæumsløb med speederen i bund


Succes weekend for Scotty teamet i Padborg


Det var med nød og næppe at vi fik Scottyen klar efter påkørslen ved åbningsløbet på Jyllandsringen......




 

Til forside
Facebook