Nyheder

Nyhedsarkiv:  2013   2014   2015    


Special Saloon Car i modvind på Ring Djursland

12. juni 2017

 

Special Saloon Car er en klasse med meget potente biler, specielt i Extreme divisionen, og det giver somme tider lidt ekstra udfordringer. Allerede inden weekenden for alvor kom i gang for Special Saloon Car feltet begyndte uheldene. Mange havde glædet sig til at se Christian Siepmann BMW F1 i aktion, men skæbnen ville, at en indsugningsventil knækkede allerede inden den første træning, så bilen kom aldrig på banen. I træningen måtte feltet sige farvel til Andreas Kjærgaard i Porsche 911 GT1 Replica, da han ramte autoværnet efter et sammenstød med en anden deltager. Og under tidtagningen blev Per Frost ramt bag i af en SuperCup bil, og det ødelagde desværre bagenden så meget, at Ferrarien ikke kom ud at køre mere. I heat 1 viste Morten Straarup i Aquila CR1 gode takter med omgangstider under de 50 sekunder, men desværre for Morten endte weekenden i sandet for enden af trapperne. Hermed blev Extreme Divisionen reduceret fra de oprindelige 5 biler til udelukkende at rumme Hans-Henrik Pedersen i Dodge Viper til heat 2 og 3, men han kørte så til gengæld hele weekenden uden problemer af nogen art.



Hans-Henrik Pedersen endte som eneste repræsentant for Extreme Divisionen, da de fire øvrige deltagere blev ramt enten af teknisk nedbrud eller uheld. (Foto: Keld Dohm)

 

I GT-B var der en ny og spændende bil med. Mads Andersen stillede nemlig op i en BRL Light  Silhouette. Det er en bil, der til forveksling ligner en Ford Focus, men det er reelt en rørramme bil. Bilen var kun lige blevet klar til weekenden, og teamet undgik ikke helt tekniske problemer, men heldigvis kostede det kun deltagelse i heat 1 om lørdagen. Også Johannes Graversen i Fiat X1/9, der havde en meget flot weekend sidste gang SSC kørte på banen, havde problemer. Han døjede med at holde olietryk på den tryksmurte gearkasse, og valgte derfor i både heat 1 og senere i heat 3 at køre i pit for at undgå at skade gearkassen. Klaus Nielsen i BMW havde i stil med Johannes Graversen også problemer med olietrykket, her var det bare motorolien, der ikke kunne holde trykket oppe. De to sidste deltagere i GT-B, nemlig Johnny Pedersen i Ferrari 360 Challenge og Mikkel O. Pedersen i Porsche 911 GT3 kørte begge uden reelle problemer hele weekenden. Og Mikkel satte alle til vægs ved at tage 3 generelle heatsejre.



Mikkel O. Pedersen kørte en meget flot weekend i sin Porsche 911 GT3. (Foto: Keld Dohm)

 

Super Touring divisionen var rimelig forskånet for nedbrud og uheld, og så leverede de noget af det bedste ræs, der blev vist i weekenden. Hans Hartmann i Honda Accord blev i den grad udfordret af en flok BMW’er. I heat 1 fik Hans Hartmann en strafbane for tyvstart, og det betød, at han røg ned på en tredjeplads efter Michael Nielsen og Brian Mikkelsen, begge i BMW. Hans kom dog ret hurtigt forbi Michael Nielsen igen, og så brugte han resten af heatet på at angribe Brian, men uagtet at han var tæt på, så lykkedes det ikke at komme forbi.

 

I heat 2 genoptog de to kampen, denne gang bare med omvendt fortegn, dvs Brian jagtede Hans Hartmann, og desværre resulterede det i kontakt mellem de to ned igennem skoven. En kontakt der dels betød, at Brian Mikkelsen fik ødelagt sin sporing, og at Hans Hartmann senere punkterede. Det gav så plads til, at Michael Nielsen kunne køre forbi Brian Mikkelsen og tage sin første heatsejr i år i SSC.

 

Heat 3 lignede lidt mere det vi er vant til at se i Super Touring, nemlig med Hans Hartmann i front fra start til mål, og så fik vi en flot kamp mellem Michael Nielsen og Brian Mikkelsen om anden pladsen, og her trak Michael Nielsen igen det længste strå.



Flot og tæt ræs i Super Touring divisionen, her er det Michael Nielsen og Brian Mikkelsen i kamp. (Foto: Keld Dohm)

 

Næste gang Special Saloon Car skal ud og køre bliver til Grand Prix Danmark i august, og i Special Saloon Car er der tradition for, at der kommer rigtig mange deltagere til lige netop det løb, så lad os håbe, at det også holder denne gang.



Special Saloon Car udvider feltet på Ring Djursland

8. juni 2017

 

Ring Djursland er en god og sjov bane, ikke mindst for det meget varierede felt af biler i Special Saloon Car. Hvor man i weekenden den 13. – 14. maj kunne opleve SSC som ”de få men rå” på Ring Djursland, så udvides feltet lidt så de ”få men rå” bliver bare til de ”rå”.

 

Nogle ting må gerne gentage sig, når SSC for anden gang i år skal køre på Ring Djursland, og det vi gerne ser gentaget er det fede ræs på banen, den gode stemning i paddocken, det flotte vejr osv. Andet må der gerne ændres på, bl.a. må der gerne være væsentlig færre motorhaverier, og antallet af biler på banen må gerne stige. Det sidste ved vi allerede bliver opfyldt og mon ikke også nok at motorhaverierne holdes stangen.

 

Og så er der alle de ubesvarede spørgsmål, som man bedst og hurtigst får svar på ved at tage til Ring Djursland i weekenden:

-          Kan Johannes Graversen holde stilen fra sidst og køre fra dem alle?

-          Får vi at se hvad Christian Siepmanns fine BMW F1 kan præstere?

-          Kan Dennis Nymand og Brian Mikkelsen bryde Hans Hartmanns dominans i Super Touring divisionen?

-          Kan Klaus Nielsen forsvare sin mesterskabsføring i GT-B divisionen?

 

En af dem man helt sikkert kommer til at bemærke i weekenden bliver Morten Straarup i den dansk byggede Aquila CR1. Morten er umiddelbart det bedste bud på en mand der kan forhindre Johannes Graversen i at gentage succesen fra sidst. Men alt kan ske i bakkerne på Ring Djursland, så han kan ikke tillade sig at slappe af.



En Aquila CR1 er altid seværdig. (Foto: Keld Dohm)

 

Klaus Nielsen har været en fast del af SSC de seneste sæsoner, og i år har han fået fat i noget af det rigtige. Han er i hvert tilfælde lige nu i front i GT-B mesterskabet. Det bliver dog en særdeles vanskelig opgave for Klaus at bevare den føring efter weekenden. Han skal både passe på både Johannes Graversen i Fiat X1/9, Johnny Pedersen i Ferrari 360 Challenge, og ikke mindst gæstekører Mikkel O. Pedersen, der normalt kører Porsche Supercup.



Klaus Nielsen skal ud og forsvarer sin mesterskabsføring i GT-B. (Foto: Keld Dohm)

 

Alt i alt tegner det til en spændende weekend på Ring Djursland, så det er bare med at komme ud og se noget godt ræs.

 

Tidsplanen for SSC ser således ud (med forbehold for ændringer):

Lørdag den 10. juni kl 08:50: Træning

Lørdag den 10. juni kl 11:55: Tidtagning

Lørdag den 10. juni kl 15:15: Heat 1

Søndag den 11. juni kl 12:30: Heat 2

Søndag den 11. juni kl 14:20: Heat 3

 


Special Saloon Car  - De få men rå

15. maj 2017

 

Special Saloon Car har eksisteret i dansk motorsport siden 1974, og i de 43 år er det sket mangt og meget. Klassen er blevet kaldt alt fra ligegyldig til genial, til de riges legeplads, til entusiasternes mekka, til den største banesportsklasse i Danmark, til den vildeste klasse og så videre. Efter løbet på Ring Djursland i den forgangne weekend, kan man sætte en ny label på klassen: ”De få men rå” .

 

Med det nye prædikat henvises til, at deltager antallet til åbningsløbet på Ring Djursland var alt andet end prangende. 14 var tilmeldt, en måtte melde fra i sidste øjeblik, en fik motorhaveri ved rullefelttest fredag eftermiddag, to fik motorhaveri i tidtagningen om lørdagen, og alligevel stillede 11 til start i heat 1. Og her er en af de mange historier om de ”rå”. Hans Hartmann i Honda Accord fik en alvorlig motorskade i tidtagningen lørdag eftermiddag, men det stopper ikke en mand som Hans. Man skifter ”bare” motor og stiller til start alligevel kl 10.30 søndag formiddag. At det ikke er ”bare” kan undertegnede uvidende skribent vidne om, da Hans kl. 09.30 med blot en time til start af heat 1, trods alt tager sig tid til at fortælle at ”motoren måtte skiftes, men vi bliver klar”, og det alt imens han selv er i gang med at lave de sidste justeringer i motorstyringen,

 

En dybt koncentreret Hans Hartmann er i gang med de sidste forberedelser til heat 1. (Foto: Keld Dohm)

 

En af de andre ”rå” er alderspræsidenten Johannes Graversen. Johannes er efterhånden blevet 72 år ”ung”, og han køre i en 37 år gammel Fiat (helt uden rust). Alligevel  er Johannes med helt fremme i søndagens tre heats, og der menes helt fremme. To generelle heatsejre, og en andenplads må siges at være en ret rå præstation, specielt set i lyset af, at Johannes i heat 2 var en tur igennem sandkassen på vej ind på langsiden, og alligevel formåede at holde en generel andenplads i heatet.

 

Johannes Graversen er feltets alderspræsident, men han er stadig både rå, entusiastisk, og kan stadig finde og vise stor tilfredsstillelse og glæde over en heatsejr. (Foto: Keld Dohm)

 

I forhold til Johannes Graversen, så er hans største udfordrer i den forgangne weekend blot en novice, men alligevel er han en af de helt specielle i Special Saloon Car. Navnet er Andreas Kjærgaard. Han kører i en Porsche 911 GT1 Replica, og han er om nogen indbegrebet af Special Saloon Car konceptet. Han er klasserepræsentant for klassen, han kører i en af Danmarks vildeste racerbiler, han er entusiast så det batter noget, og så kører han pænt stærkt. I den forgangne weekend blev det til en enkelt generel heatsejr, og så to andenpladser (efter Johannes), men vigtigst af alt så gjorde han det hele med en kæmpe smil og masser af glæde og entusiasme.


 

Andreas Kjærgaard i sin vilde Porsche 911 GT1 Replica. (Foto: Keld Dohm)

 

Og sådan kunne man blive ved med at fortælle i lange baner om de rå deltagere i SSC, men der er ikke plads til at fortælle om Dennis Nymand, der selv skruer som en gal i sin bil, og faktisk formår at vinde et heat i sin division. Eller om Brian Mikkelsen, der på trods af flere motorhaverier allerede nu i sæsonen bliver ved med at udfordre. Eller om Klaus Nielsen, der nu på tredje sæson kæmper med at få sin Chevrolet LS7 motor til at virke i sin BMW. Eller om Henrik Bollerslev, der uanset en motor der ikke trækker bare bliver ved med at kæmpe, fordi selvfølgelig giver man ikke op. Eller om Bjarne Mortensen, der med få venners og families hjælp altid er med og giver sit ypperste.

 

Så hvis nogen tror, at bare fordi deltagerantallet er lavt i en klasse, så er det et tegn på, at klassen er i krise så tager de fejl – i hvert tilfælde når det gælder Special Saloon Car. Måske det mere er et tegn på, at de helt rå er blevet få i dansk motorsport, eller også kæmper de manglende rå bare som gale på værkstedet for at komme ud og udfordre alle de andre rå.

 

Næste gang du kan opleve de ”rå men få” bliver på Ring Djursland den 10. – 11. Juni, og det kommer ikke til at gå stille af.

 



Special Saloon Car er med når Ring Djursland åbner

10. maj 2017

 

I weekenden den 13. – 14. maj starter motorsportssæsonen for Ring Djursland og Special Saloon Car er med til at bidrage til festen.

 

Special Saloon Car kommer med et felt fordelt på tre divisioner, og på den kuperede bane på Djursland, plejer det at give masser af flot motorløb. Super Touring divisionen er domineret af BMW’er, men de plejer at få bank af en Honda Accord. Om Hans Hartmann i Honda’en kan holde stilen fra den første weekend, og vinde alle tre heats er ikke sikkert, men han vil helt sikkert prøve.



BMW’erne dominere antalsmæssig i Super Touring divisionen, her bl.a. Brian Mikkelsen (Foto: Keld Dohm)

 

I GT-B divisionen løb gæstekører Mikkel O. Pedersen med det hele i Special Saloon Cars sæsonåbning på Jyllandsringen, men han deltager ikke på Ring Djursland. Her bliver det i stedet en kamp mellem Johannes Graversen i Fiat, Jonni Skadhauge i Audi TT og Klaus Nielsen i BMW. Johannes Graversen havde problemer med bilen på Jyllandsringen, der betød, at den efter ganske få omgange simpelthen smed al kølervæsken. Så længe den kørte var den klart den hurtigste af de tre, så hvis teknikken holder, så er der chance for at se Johannes på sejrskamlen igen.

 

I forhold til Extreme divisionen, så er Morten Straarup i Aquila CR1 og Andreas Kjærgaard i Porsche 911 GT1 Replica nok favoritterne. Men en dark horse er Christian Siepmann i en BMW F1. På Jyllandsringen fungerede Christians bil stadig ikke optimalt, så det bliver spændende at se om han er kommet videre med den.



Johannes Graversen forventes at blive en af de hurtigste deltagere på Ring Djursland. (Foto: Keld Dohm)

 

Alle tre heats bliver kørt om søndagen, så kan man kun komme en dag, så er søndagen et godt bud. Ud over Special Saloon Car, så kan man opleve de hurtige og spændende DST biler, de sjove Legends Cup biler, de klassiske Syver Cup biler og ikke mindst de flotte historiske 65 biler. Der er altså rigtig god grund til at tage en tur til Djursland på søndag den 14. maj.

 

Tidsplanen for SSC ser således ud (med forbehold for ændringer):

Lørdag den 13. maj kl 09:55: Træning

Lørdag den 13. maj kl 16:10: Tidtagning

Søndag den 14. maj kl 10:30: Heat 1

Søndag den 14. maj kl 12:00: Heat 2

Søndag den 14. maj kl 15:05: Heat 3

 


Special Saloon Car buldrer derudaf

25. april 2017

 

Special Saloon Car er og bliver noget af det sjoveste og fedeste motorløb man kan opleve på de danske baner, og weekenden den 22. – 23. april var ingen undtagelse.

 

Tre ud af de fire divisioner var repræsenteret og der blev vist klasse race i alle tre. I Super Touring var Hans Hartmann klart dominerende, idet han tog sejren i alle tre heat. I heat 1 førte Hans fra start til mål, hvor han i heat 2 måtte kæmpe længe med Jonas Holmgaard i Seat Leon, inden han kom forbi hen mod slutningen. Heat 3 blev han presset af Brian Mikkelsen i BMW, men han trak dog fra til sidst.


 

Jonas Holmgaard så længe ud til at skulle tage en heatsejr fra Hans Hartmann, men det lykkedes Hans at komme forbi mod slutningen af heatet. (Foto: Keld Dohm)

 

GT-B divisionen blev domineret af en gæstekører, nemlig Porsche Supercup køreren Mikkel O. Pedersen. Mikkel kørte fra næsten alle, dog var der en enkelt Renault han ikke kunne røre. Johnny Pedersen i Ferrari og Klaus Nielsen i BMW kæmpede om de næste placeringer i divisionen, og her løb Johnny med de fleste point, selvom Klaus var den hurtigste af de to i de to heat han gennemførte. Endnu et bevis på, at stabilitet er mindst lige så vigtig som hurtighed i motorløb.


Johnny Pedersen i Ferrari kunne ikke røre Mikkel O. Pedersen, men han blev næstbedst i GT-B divisionen. (Foto: Keld Dohm)

 

Extreme divisionen er og bliver en ekstrem klasse i dansk banesport, og ikke mindst efter at Anders Fjordbach stillede op i weekenden med en Renault RS01. En bil som er cirka 3-4 sekunder hurtigere per omgang end både DTC racerne og de næsthurtigste i SSC. Det betød også, at Anders gjorde rent bord ved at vinde alle tre heats, køre hurtigste omgang også i alle tre heats, og minsandten om han ikke også satte banerekord i alle tre heats. Det gav maximum point med 79 point, og dermed bragte Anders sig i front for mesterskabet både i Extreme divisionen, men også generelt. I det generelle mesterskab er han dog tæt forfulgt af Hans Hartmann, der måtte ”nøjes” med 77 point for weekenden.


Anders Fjordbach gjorde rent bord i weekenden i den lynhurtige Renault RS01. (Foto: Keld Dohm)

 

Tidligere har SSC feltet døjet med en del tekniske defekter, der hen over de tidligere weekenden har reduceret feltet ganske betydeligt, men i år ser det ud til, at det er blevet meget bedre. Til heat 3 var der således 20 ud af 23 biler til start, og det er ganske flot.

 

Allerede om tre uger går det løs igen for Special Saloon Car, og det bliver til Ring Djurslands åbningsløb den 13. – 14. maj. Den foreløbige tidsplan siger, at alle tre heats skal afvikles om søndagen, så er du til fede og vilde biler og flot race, så kom ud og brug en søndag på Ring Djursland den 14. maj.



Special Saloon Car bliver endnu vildere

20. april 2017

 

Special Saloon Car har altid stået for det vilde og spektakulære i dansk motorsport, og det kommer det bestemt også til i 2017. Der er tilmeldt i alt 24 biler til Åbningsløbet på Jyllandsringen den 22. – 23. april.

 

I den vilde ende af feltet finder vi extreme divisionen, der nok er den racerklasse i Danmark hvor de vildeste biler findes. En af de helt specielle biler der kommer til start, er den Renault RS01, som Kevin Magnussen satte uofficiel banerekord i på netop Jyllandsringen for præcis et år siden. I år er det dog Anders Fjordbach der sidder bag rattet, til gengæld får vi den at se i kamp med resten af feltet. En anden interessant deltager i Extreme i år er Per Frost i Ferrari 458 Challenge. Egentlig kunne Per Frost køre med i Super-GT divisionen, men i år er Super-GT meget tyndt besat, og derfor vælger Per Frost at forsøge sig i Extreme divisionen. Det betyder, at Extreme divisionen har hele syv biler til åbningsløbet.


Renault RS01, som den så ud da Kevin Magnussen sad i den til åbningsløbet i 2016. (Foto: Keld Dohm)

 

GT-B divisionen er også ganske godt besat med seks deltagere, der fordeler sig på fem forskellige bilmærker. Det er i denne division, at vi finder feltets ældste bil, nemlig Johannes Graversens Fiat X 1/9, og med den bil på banen så er der garanti for underholdning.

 

Det er dog fortsat Super Touring divisionen, der er den største rent deltagermæssigt med 11 biler. Og det er her vi finder sidste års suveræne SSC mester, Hans Hartmann. Hans stiller til start i sin velkendte Honda Accord, og kender man Hans, så ved man, at han vil kæmpe med næb og klør for at forsvare sit mesterskab.



2016 mesteren Hans Hartmann som vi kender ham i Honda Accord (Foto: Keld Dohm)

 

At det bliver en både spændende og spektakulær sæsonstart for Special Saloon Car er næsten helt sikkert.

 

Tidsplanen for SSC ser således ud (med forbehold for ændringer):

Lørdag den 22. april kl 09:55: Træning

Lørdag den 22. april kl 14:15: Tidtagning

Lørdag den 22. april kl 17:00: Heat 1

Søndag den 23. april kl 14:25: Heat 2

Søndag den 23. april kl 17:00: Heat 3



Special Saloon Car melder klar til 2017

20. december 2016

 

Special Saloon Car har i 2016 betrådt helt nye græsgange, ikke fordi der er blevet kørt på andre baner end dem vi kender, men simpelthen med det faktum, at det var første sæson med et helt nyt reglement. Hjørnestenen i reglementet er, at de 4 divisioner er inddelt efter bestemte vægt/effekt forhold. For at håndhæve dette benyttes et loggersystem, der via G-sensorer, GPS osv overvåger bilen, og beregner dens effekt direkte under løb. Målet er, at man allerede mens bilerne stadig er i gang på banen kan følge med i den effekt de yder. I 2016 har der været en del udfordringer med loggersystemet, og derfor har kontrollen ikke fungeret så godt som man kunne ønske sig. ”Det er ret avanceret at få et sådant kontrolsystem til at fungere både teknisk og administrativt, og vi har måske nok undervurderet opgaven. Resultaterne fra 2016 har dog vist os, at det er et rigtigt godt system, og derfor fortsætter vi ufortrødent i 2017, og jeg er sikker på at det nok skal blive en succes.” fortæller ophavsmanden til det nye reglement Allan Andersen. Allan er samtidig formand for kørerforeningen, og derfor er han også glad for, at generalforsamlingen i oktober, på trods af udfordringerne, valgte at bakke op om det nye reglement og om loggersystemet. Det tekniske reglement fortsætter således præcis som i 2016.

 

Kalenderen for 2017 har været lidt af et puslespil, og desværre er det ikke lykkedes at få et løb på alle danske baner. Det betyder, at der bliver 3 løb på Jyllandsringen og 3 løb på Ring Djursland. Derudover er SSC blevet inviteret til Rudskogen i starten af september, et løb der dog ikke bliver tællende i mesterskabet. ”I fire af de seks weekender kører vi sammen med DTC, og det betyder bla. live TV dækning på TV2 Sport, så vi er med til de vigtigste løb, og derfor er vi ret godt tilfredse med kalenderen” fortæller klasserepræsentant Andreas Kjærgaard.

 

Den samlede kalender ser således ud: 

22. – 23. april 2017

Åbningsløb 

Jyllands-Ringen

DTC

13. – 14. maj 2017

 

Ring Djursland

 

10. – 11. juni 2017

 

Ring Djursland

DTC

19. – 20. august 2017

Grand Prix Danmark

Jyllands-Ringen

DTC

2. – 3. september 2017

 

Rudskogen, Norge

Invitation, ikke tællende

16. – 17. september 2017

September Løb

Ring Djursland

 

30. september – 1. oktober 2017

Finaleløbet

Jyllands-Ringen

DTC

 


Special Saloon Car kommer til at gæste Jyllandsringen tre gange i 2017 (Foto: Keld Dohm)

 

www.specialsalooncar.dk er der åbnet for indskrivning i klassen Husk at der helt frem til den 1. marts er 500,- kr at spare i forbindelse med indskrivningen.

 

Special Saloon Car ønsker alle en glædelig jul og et godt nytår, og ser frem til endnu et godt raceår i 2017


CarBuddii SSC fik afgjort mesterskaberne

28. september 2016

 

CarBuddii SSC har haft en meget spændende sæson 2016. Sæsonen 2016 har budt på meget nyt, bl.a. er hele opdelingen af klassen i divisioner blev fornyet, så der i år har været kørt med et reglement baseret på ensartet vægt/effekt forhold i de 4 divisioner. I forhold til racet på banen er der dog ikke sket så meget nyt, det har som sædvanligt været farverigt, larmende, spektakulært og særdeles underholdende at se på. Finaleweekenden på Jyllandsringen var ingen undtagelse.

 

Allerede inden weekenden var det afgjort, at Hans Hartmann Petersen var den nye generelle mester, men det betød ikke, at han hvilede på laurbærrene - tværtimod. I heat 1 betød et sammenstød med en konkurrent, at Hans blev sendt ind over græsset, og desværre endt med at køre lige ind i siden på Per Frosts Ferrari 458. Sammenstødet satte en stopper for begges heat, og meget tydede på at det også var slut for weekenden for dem begge. Hans Hartmann kunne ikke nås i mesterskabet, men er man racerkører, så vil man ud og køre, og knap var bilen tilbage i teltet i Paddocken før Hans gik i gang med at skille den ad, og selvom det så håbløst ud, så lykkedes det at få bilen gjort klar igen. Dermed kunne Hans komme ud og vise at han er en værdig mester for 2016, og det gjorde han ved at vinde begge heat i sin division om søndagen. Stor tillykke til Hans både med det generelle mesterskab og med mesterskabet i Super Touring divisionen.

 


Hans Hartmann Petersen er årets SSC mester. (Foto: Keld Dohm)

 

Værre så det ud for den anden part i kollisionen, Per Frost. Pers Ferrari var for skadet til at det kunne lade sig gøre at få den gjort klar til søndagens løb. Det betød rent faktisk at Per ikke kunne forsvarer sin 3. plads i det samlede mesterskab, en plads der blev overtaget af Michael Klostermann. I Super GT divisionen kunne Per imidlertid ikke røres, og her er han mester nu.


Per Frost bevarede sin føring i Super GT, men måtte vinke farvel til den generelle tredjeplads. (Foto: Keld Dohm)

 

Michael Klostermann skulle i weekenden forsøge at indhente Nils Davidsen i GT-B divisionen, og han halede da også ind på ham med tre anden pladser, men ikke nok til at vippe Nils af pinden som mester i GT-B. Til gengæld kom Michael som nævnt op på en tredjeplads i det samlede mesterskab.



Nils Davidsens tager dels titlen i GT-B divisionen, og dels bliver han toer i det samlede mesterskab. (Foto: Keld Dohm)

 

 

I GT-B var der i weekenden besøg af den unge Porsche kører Mikkel O. Pedersen, og Mikkel gjorde rent bord, ikke bare i GT-B, men også samlet. Mikkel førte ganske enkelt fra start til mål i alle 3 heats, og kunne således tage hjem med ikke mindre end 79 point. Selvom Mikkel kun har deltaget i åbningsløbet og nu i finalen, så betyder de fine resultater, at han indtager tredjepladsen i GT-B divisionen.

 

I Extreme divisionen var det før weekenden ventet, at Andreas Kjærgaard ville løbe med titlen, men et knækket baghjulsophæng satte en stopper for hans deltagelse allerede i træningen, og dermed kunne han blot se til på, mens Ulrich Andersen i sin DST racer som eneste deltager i Extreme kunne køre de 79 point hjem og dermed tage titlen som mester i Extreme divisionen.

 


Ulrich Andersen tager titlen som mester i Extreme divisionen. (Foto: Keld Dohm)

 

CarBuddii SSC takker af for i år, og ser frem til næste år, hvor der naturligvis igen skal underholdes med vilde og spændende racerbiler.



CarBuddii SSC slutter sæsonen af med maner

22. september 2016

 

CarBuddii SSC gæster i weekenden den 24. – 25. september Jyllandsringen for tredje gang i år. Noget er afgjort men meget er endnu åbent. I det generelle mesterskab kan Hans Hartmann Petersen i Honda Accord ikke længere røres. Han er 91 point foran Nils Davidsen på andenpladsen, og da der maximalt kan opnås 79 point til finaleweekenden, så kan Hans Hartmann kalde sig CarBuddii SSC mester allerede inden weekenden, og dermed også vinder af Super Touring divisionen.

 

I GT-B divisionen er der derimod intet afgjort endnu. Nils Davidsen i Porsche ligger lige nu i spidsen med 185 point foran Michael Klostermann i BMW med 151 point. De 34 point virker umiddelbart som en komfortabel føring, men der skal ikke meget uheld til for at Michael indhenter Nils. I GT-B får klassen i lighed med åbningsløbet besøg af den unge Mikkel O. Pedersen i Porsche. Sidst viste han, at han kunne blande sig ikke bare i toppen af GT-B divisionen, men også i toppen generelt. Det bliver spændende at se om han kan gentage den succes.


Michael Klostermann er en af de kørere der fortsat kan nå at avancere i mesterskabet i år. (Foto: Keld Dohm)

 

Per Frost i Ferrari indtager lige nu den generelle tredjeplads, men med kun 13 point op til Nils Davidsen på andenpladsen er der en god chance for at han kan avancere. Samtidig er Per Frost favorit til at tage titlen i Super GT divisionen. I Super GT divisionen finder vi også Jonas Sejersen, der til Grand Prixet fik vist, at han virkelig er ved at få fart på sin Toyota Supra. Og selvom han ikke kan nå noget i mesterskabet i år, så er det altid underholdende at se den vilde Supra på banen.



Jonas Sejersen har en af feltets kraftigste biler, og han er altid god for underholdende kørsel (Foto: Keld Dohm)

 

Extreme divisionen har ikke haft overvældende mange deltagere i år, og der skal gå meget galt hvis ikke Andreas Kjærgaard i Porsche GT1 Replica skal tage sejren i år.

 

Ingen tvivl om at det bliver et brag af en finale på Jyllandsringen

 

Tidsplan og yderligere information om løbet kan findes her: http://www.dtc-net.dk/fdm-jyllandsringen/jr-loebskalender/loeb-5/

 



CarBuddii SSC viste sig fra sin absolut bedste side

31. august 2016

 

Special Saloon Car er nok den mest varierede, sjoveste og måske også mest seværdige banesportsklasse i Danmark, og det blev meget synligt ved Grand Prix Danmark i den forgangne weekend. Det er tydeligt at mærke når man går rundt mellem publikum, at alle syntes det er spændende at se de vilde SSC biler, men samtidig så har de indimellem også lidt svært ved at følge med i de forskellige divisioner der køres i, men det ødelægger bestemt ikke underholdningsværdien, der er superhøj.

 

Til Grand Prix’et blev det så endda endnu sværere at skelne de forskellige divisioner, da feltet blev delt op i to, og sat sammen med dels Yokohama SuperCup og dels de norske GT klasser, således at der var op til 6 forskellige konkurrencer i de enkelte heats, men det er jo lige netop det der er charmen ved klassen. At det er muligt at samle et så stort og varieret felt, og så få noget virkeligt seværdigt ræs ud af det.

 

For at kunne følge med i CarBuddii SSC klassen i Danmark kommer der hermed et kort oprids af konkurrencen i de 4 divisioner.

 

Super Touring

Divisionen for biler baseret på produktionsbiler (minimum 2500 produceret), og med et vægt/effekt forhold på minimum 3,75 kg/hk.

I denne division har Hans Hartmann været toneangivende i år, men til Grand Prix’et blev han presset af bl.a. Michael Carlsen i Peugeot RCZ, og Jens Henrik Hansen i en Citröen C2. Hans holdt dog hovedet koldt og tog to af tre mulige heatsejre. På Jyllandsringen delte divisonen bane med norske GT4 og danske Yokohama SuperCup, og det forløb helt fint.

 


Hans Hartmann fører komfortabel i Super Touring, men han blev presset i weekenden af et par meget hurtige gæstekørere. (Foto: Keld Dohm)

 

GT-B

Divisionen for biler baseret på produktionsbiler (minimum 1000 produceret), og med et vægt/effekt forhold på minimum 2,5 kg/hk.

Her er den førende i mesterskabet p.t. Nils Davidsen, der kører i en Porsche 911 GT3, men han er skarpt forfulgt af Michael Klostermann, der kører en V8 motoriseret BMW 320i. I weekenden havde divisionen bl.a. besøg af en meget specielt Lotus Europa VQ35DE, og denne Lotus tog faktisk den samlede sejr for weekenden i denne division.



Nils Davidsen fører GT-B divisionen. (Foto: Keld Dohm)

 

Super-GT

Divisionen for biler baseret på produktionsbiler (minimum 25 produceret), og med et vægt/effekt forhold på minimum 2,0 kg/hk.

Her kører der nogle af de vildeste racerbiler i Norden med. De to toneangivende i divisionen i år har været Norske Rune Ydstebø i en helt sort Chevrolet Corvette, og Per frost i en grå og blå Ferrari 458. Til Grand Prix’et havde de to dog fået selskab af Jonas Sejersen i sin meget heftige Toyota Supra. Jonas måtte dog erkende, at han ikke helt kunne følge de to andre i divisonen. Lige nu fører Per Frost divisionen, men der er kun 4 point ned til Rune Ydstebø, så denne division er ikke afgjort før det allersidste løb er kørt i år.



Per Frost fører Super-GT med en ganske lille margin til Rune Ydstebø. (Foto: Keld Dohm)

 

Extreme

Dette er en prototype klasse, hvor næsten alt er tilladt, dog skal bilerne veje 1050 kg inklusive chauffør. Tidligere har det været en Aquila ført af Claus Christensen der har domineret divisionen, men da han ifølge eget udsagn nu stopper, så er der ved at blive fundet afløsere for ham. Den førende i divisionen lige nu er Andreas Kjærgaard i en Porsche 911 GT1 Replica. I denne weekend måtte Andreas dog se sig selv slået af de to gæstende Supertourisme biler, ført af Nicki Kristensen og Ulrich Andersen.


 

Andreas Kjærgaard er i front for de helt extreme biler i CarBuddii SSC mesterskabet. (Foto: Keld Dohm)

 

Helt generelt blev der kørt meget fair og tæt ræs i CarBuddii SSC til Grand Prix’et, og det betød at man undgik lange safetycar perioder, og en masse uheldige buler.

 

Næste gang CarBuddii SSC skal ud og køre bliver til finaleløbet på Jyllandsringen den 24. – 25. september, og det bliver også årets sidste løbsweekend for den populære klasse.

 



Ekstra Special Saloon Car til Grand Prix Danmark

25. august 2016

 

Grand Prix Danmark i august på Jyllandsringen er en af de største motorsportsbegivenheder i Danmark, og for CarBuddii SSC er det helt klart årets højdepunkt. En af de ting der gør Grand Prixet til noget særligt for SSC er, at der er ved at være tradition for, at de Norske GT klasser stiller op med en del biler i klassen. Lige nu er der således tilmeldt 17 biler fra Norge, og der kommer nogle meget fine biler fra vore nordiske naboer. En af de mere spektakulære biler er Joakim Ottersens DTM Opel Vectra. På den Danske side bliver weekenden et gensyn med en af Danmarks hurtigste racerbiler, nemlig Claus Christensen Aquila Cr1. Godt nok satte Kevin Magnussen en hurtigere omgangstid i en Renault tidligere på året, men det er stadig Claus der har den hurtigste tid i en lukket bil sat under løb. Om den meget velstyrende DTM Opel kan true Claus bliver ganske interessant at se.

 

En af de andre gamle kendinge vi får at se til Grand Prix’et er Johannes Graversen i sin Fiat X 1/9. I sæsonens første afdeling blev den ikoniske bil skadet, men den er nu genopbygget, og ligner sig selv igen. Johannes er garant for flot kørsel på banen, når han balancerer den lille lette Fiat rundt, men efter mere end 35 aktive år kan den ikke længere blande sig i topstriden i klassen generelt, men han kan bestemt stadig være med i GT-B divisionen.



Johannes Graversens Fiat X 1/9 er tilbage efter en skade. (Foto: Keld Dohm)

 

Med de mange deltagere i klassen, besøg fra Norge og det faktum at klassen skal køres sammen med Yokohama SuperCup, betyder det at feltet bliver delt i to. I den ene gruppe kører Super Touring divisionen sammen med Norske GT4 og med de danske Yokohama SuperCup biler, og det giver et felt på ikke mindre end 26 biler. Hans Hartmann i Honda Accord må være favorit i det felt, men han kan sagtens trues af flere af gæstekørerne.

 

I den anden gruppe kører GT-B, Super GT og Extreme sammen med norske GT1, GT2 og GT3. Et felt der bliver meget varieret og flot. Med biler som Aquila, Chevrolet Corvette, Dodge Viper, BMW’er med V8 motorer, en DTM Opel, en Lotus Europa og meget andet bliver det vild oplevelse. Ikke mindst lyden fra de i alt 27 biler bliver noget helt særligt.



Carbuddii SSC feltet bliver stort til Grand Prix Danmark. Her ses feltet sidste gang klassen var til start på Jyllandsringen tilbage i april 2016. (Foto: Keld Dohm)

 

Der er helt klart lagt op til et stor motorsportsweekend generelt på Jyllandsringen, men for CarBuddii SCC bliver det en Extra Special begivenhed.

 

Tidsplan og yderligere information om løbet kan findes her: http://www.dtc-net.dk/fdm-jyllandsringen/jr-loebskalender/loeb-3/


CarBuddii SSC på Rudskogen

16. august 2016

 

CarBuddii SSC havde 12 tilmeldte biler til løbet på den flotte kuperede bane i Norge, og de fik kamp til stregen i et felt med mange lokale norske deltagere.

Den helt store vinder i Norge var Hans Hartmann i Honda Accord. Han kunne tage hjem fra Norge med 112 point, hvilket var det maximale der kunne opnås. Det betyder, at han har lagt sig meget klart i spidsen i det samlede mesterskab, med hele 82 points margin ned til Nils Davidsen på andenpladsen. Også det norske TV, der var tilstede på banen, opdagede Hans Hartmann. Her fik Hans øvet sit nordiske sprogøre i et interview, hvor han bl.a. roste nordmændene for det meget flotte motorsportsanlæg i Rudskogen.

Hans Hartmann har lagt sig klart i spidsen i kampen om det generelle mesterskab i år. (Foto: Keld Dohm)

 

Super Touring var klart den bedst repræsenterede division i Norge, hvor bl.a. Peter Mikkelsen i Porsche 944 og Louise Frost i en Citroën DS3 deltog som gæstekørere. I lørdagens heat 1 lykkedes det faktisk for Louise at køre sig frem til P2 i Super Touring divisionen umiddelbart foran Bjarne Mortensen i Peugeot 407. Om søndagen var Bjarne Morten dog klart den næst hurtigste i divisionen efter suveræne Hans Hartmann, og han scorede så mange point, at han nu kan indtage andenpladsen i Super Touring mesterskabet.

 

I GT-B divisionen var der duel mellem Nils Davidsen i Porsche GT3 og Klaus Nielsen i BMW, og de havde flere gode kampe i heat 1 og 2. Til heat 3 måtte Klaus lade sig falde tilbage, da hans motor tabte olietryk, så han blev nødt til at tage den meget med ro og blot køre pointene hjem.

Nils Davidsen og Klaus Nielsen havde en flot duel på banen i Norge. (Foto: Keld Dohm)

 

Per Frost i Super-GT havde en rigtig flot weekend. Om lørdagen på en meget våd bane var han med sin Forza Ferrari 458 den absolut hurtigste mand. Han tog den generelle heatsejr foran alle de lokale nordmænd, og det i et felt med omkring 20 af de absolut hurtigste racerkørere i Norge. I tørvejr om søndagen måtte han dog erkende, at han ikke helt kunne følge med de hurtigste, og efter heat 2 lørdag formiddag, hvor han sluttede på en respektabel P6, var hans eneste kommentar: ”Hold kæft de kører stærkt i dag”. Rune Ydstebø i Corvette vandt duellen med Per om søndagen og han haler dermed ind på Per Frost i mesterskabet for Super-GT divisionen.



Rune Ydstebø og Per Frost diskuterer løbet efter heat 3 – noget tyder på at de syntes det var et godt løb. (Foto: Keld Dohm)

 

I Extreme divisionen var Andreas Kjærgaard klar med sin Porsche 911 GT1 Replica, men motorproblemer gjorde desværre, at weekenden allerede var slut for Andreas efter tidtagningen.

 

Næste løb for CarBuddii SSC er Grand Prix Danmark på Jyllandsringen den 26. – 28 august, og traditionen tro er det en weekend, hvor der kommer rigtig mange og deltager i SSC, så der bliver noget at se frem til.


CarBuddii SSC drager nordpå

9. august 2016

 

CarBuddii SSC har de seneste år haft tradition for at afholde en af deres afdelinger i Norge på Rudskogen nær Rakkestad, og 2016 er ingen undtagelse. Det kan godt være, at der kun er 9 tilmeldte SSC kørere, men de får selskab af en del Nordmænd, så der bliver helt sikkert noget at se til for kørerne. Faktisk er der så mange deltagere samlet, at CarBuddii SSC feltet fordeles i to andre felter. Således kører Super Touring divisionen sammen med GT3, GT4 og GT5, og GT-B, Super-GT og Extreme divisionerne kører sammen med GT1 og GT2.

 

I den samlede stilling ligger Hans Hartmann p.t. på førstepladsen, og han er med i Norge. Han vil garanteret forsvare den position det bedste han har lært. I GT-B divisionen fører Michael Klostermann, og han er samtidig nummer to i det samlede mesterskab. Også han vil hel sikkert gøre sit til at holde den position i Norge.

 

I Super-GT deltager Rune Ydstebø og Per Frost. Lige nu har Per Frost en komfortabel føring i divisionen, men Rudskogen er nok det tætteste man kommer på en hjemmebane for Rune Ydstebø, så Per Frost skal virkelig præstere, hvis han skal holde Rune bag sig.

 

Per Frost var også på Rudskogen i 2015, så han kender banen, og vil gøre alt for at udfordre Rune Ydstebø deroppe. (Foto: Keld Dohm)

 

Tidsplan og yderligere information om løbet kan findes her: www.racingnm.no/runde6/


CarBuddii SSC havde en hård weekend

13. juni 2016

 

CarBuddii SSC havde 15 tilmeldte biler til weekendens løb på Ring Djursland, men det skulle vise sig at det blev en hård weekend for klassen på den kuperede bane.

 

Allerede efter første træning blev feltet reduceret med en, da Bjarne Mortensens kobling var gået i stykker, og det skulle blive værre….

 

Til trods for et lidt stort mandefald henover weekenden, så leverede de resterende som sædvanlig noget godt ræs på banen. Med Dennis Holbæk tilbage i sin Aquila, var der en forventning om at han ville køre fra alt og alle, men det vurdering var Per Frost i Ferrari 458 ikke helt enig i, og det lykkedes faktisk Per ikke bare at presse Dennis i alle heat, men i både heat 1 og heat 2 vinder Per Frost faktisk generelt. Ganske flot gået af Per der kun har kørt ræs i få år.



Per Frost løb med to generelle heatsejre Foran Dennis Holbæk i weekendens løb på Ring Djursland (Foto: Keld Dohm)

 

Desværre for feltet måtte man efter tidtagningen sige farvel til Frederik Holm. Frederik stillede op med en nyindkøbt Renaults Megane Trophy, men motoren gav op allerede midt i tidtagningen, så nu skal de hjem og skrue igen.

 

Lidt længere nede i feltet viste Hans Hartmann at han har tænkt sig at kæmpe med om det generelle mesterskab i år. Med tre heatsejre ud af tre mulige i Super Touring divisionen scorede han maksimum point, og har dermed lige nu den generelle føring i mesterskabet med 110 point. På anden pladsen i det generelle mesterskab finder vi GT-B køreren Michael Klostermann.

 

Heat 1 betød et farvel til Brian Mikkelsen i BMW, da motoren simpelthen gav op. Men det betød ikke at Brian gav op. Med røg stående bagud insisterede Brian Mikkelsen på at gennemføre heatet, og det lykkedes ham faktisk at få målflag – se det er kampånd.



Hans Hartmann fører lige nu det samlede SSC mesterskab (Foto: Keld Dohm)

 

Michael Klostermann kunne ellers have udfordret Hans Hartmann, hvis det ikke var fordi, at han af ukendte årsager ikke kom til start i heat 3. Michael havde indtil da været suveræn i GT-B, og han havde taget den samlede tredjeplads i de to første heat.

 

CarBuddii SSC viste at selv med megen modgang, så er det stadig en klasse, der er seværdig, og det vil den blive ved med at være.

 

Den 13. – 14. august drager SSC feltet til Norge, hvor der skal køres ræs på Rudskogen. Og for dem der ikke tidligere har været i Norge og se ræs, så skulle I tage og prøve det. Det er og bliver en fantastisk bane.

 


CarBuddii SSC i bakkerne på Ring Djursland

10. juni 2016

 

CarBuddii SSC har haft 1,5 måneds pause siden sæsonstarten den 23. – 24. april, og nu er det igen tid til at opleve Danmarks fedeste racerklasse. Denne gang bliver det på Ring Djursland den 11. – 12. juni til Sommerløbet sammen med DTC-racerne, og det skal nok blive seværdigt.

 

Dennis Holbæk Pedersen, der kommer med sin Aquila CR1 LS7, er en af de deltagere der absolut er værd at se frem til. Det bliver også spændende at se Frederik Holm i Renault Megane Trophy. Ingen af de to var med i åbningsløbet, men de er begge kendte i SSC kredse, og vil helt sikkert gøre sig bemærket på Ring Djursland. En anden velkendt deltager bliver Jørgen Hansen, bedre kendt som ”gamle Hansen”, der stiller til start i sin Porsche 997 RSR. Jørgen Hansen er altid garant for underholdende ræs.

 

Blandt de mere standardnære biler i Super Touring divisionen må der forventes en kamp mellem Hans Hartmann i Honda Accord og Brian Mikkelsen i BMW M3. Lige nu fører Brian, men med kun seks point ned til Hans Hartmann, er der gode chancer for en spændende kamp mellem de to.

 

I GT-B divisionen vil det være et godt gæt, at der bliver tæt kamp mellem Michael Klostermann i BMW og Nils Davidsen i Porsche. Til åbningsløbet var Michael godt nok klart hurtigst af de to, men mon ikke Nils har fundet noget fart i Porschen til den kuperede bane.


Nils Davidsen må være udfordreren overfor Michael Klostermann i GT-B divisionen (Foto: Keld Dohm)

 

I Super GT divisionen var Rune Ydstebø suveræn i åbningsløbet, men denne gang får han selskab af føromtalte Jørgen Hansen og Frederik Holm. Det betyder at Rune helt sikkert skal være skarp, hvis han vil gentage succesen fra Jyllandsringen.

 

I Extreme divisionen er Dennis Holbæk selvskrevet som favorit, men Andreas Kjærgaard har før vist at man ved stabil kørsel kan komme langt, og det kan betyde at Andreas kan gå hen og blive sejrherre i divisionen på søndag.



Andreas Kjærgaard’s flotte og stabile Porsche 911 GT1 Replica kan opleves på Ring Djursland i weekenden. (Foto: Keld Dohm)

 

CarBuddii SSC er garant for både buldrende racerbiler og spektakulært ræs som det er værd at se frem til. Med en vejrudsigt, der lover tørvejr, er der ingen undskyldninger for ikke at komme til Ring Djursland i weekenden og opleve den helt særlige Carbuddii SSC klasse.

 

Tidsplanen for SSC ser således ud (med forbehold for ændringer):

Lørdag den 11. juni kl 08:00: Træning

Lørdag den 11. juni kl 10:10: Tidtagning (Sammen med SuperCup)

Lørdag den 11. juni kl 15:05: Heat 1

Søndag den 12. juni kl 12:55: Heat 2

Søndag den 12. juni kl 15:30: Heat 3



CarBuddii SSC viser flot ræs

25. april 2016

 

Selv med de markante ændringer i reglementet for CarBuddii SSC til i år, var det med en genkendelsens glæde, at klassen fik gang i sæsonen på Jyllandsringen i den forgangne weekend. Claus Christensen var tilbage i sin lynhurtige Aquila CR1, Johannes Graversen i sin velkendte og meget flotte Fiat X1/9, Michael Klostermann kom til start i den buldrende BMW 320, Andreas Kjærgård var der med den voldsomme Porsche GT1 Replica, Hans Hartmann i Honda Accord og Anders Christensen i Peugeot 307 var også genkendelige, og så var der alle de nye deltagere, bl.a. Magnus Holmgaard i Seat Leon, Brian Mikkelsen i BMW og Niels Davidsen i Porsche 911 GT3.

 

CarBuddii SSC er en klasse der er populær at deltage i som gæstekører, da der er rigtig mange biler, der umiddelbart kan anvendes. Det betyder at feltet altid er stort og varieret, og det betyder også at det kan være meget svært at forudsige hvad der sker.

 

I Super Touring divisionen viste gæstekøre Magnus Holmgaard sig meget flot frem med to 2. pladser og en heatsejr, mens to af de faste kørere Hans Hartmann i Honda Accord og Brian Mikkelsen i BMW kørte meget lige op med hinanden med en heat sejr til hver. Det tyder på, at det kan blive en spændende division i år.

Magnus Holmgaard viste den flotte Seat Leon frem i snestorm på Jyllandsringen. (Foto: Keld Dohm)

 

GT-B divisionen var i weekendens åbningsløb krydret med gæstekører Mikkel Overgaard Pedersen i Porsche 911 GT3, og han var svær at hamle op med for bla. Michael Klostermann, der var den faste kører der klarede sig bedst i weekenden. Også Johannes Graversen kører i GT-B i år, og han gjorde det ganske godt i den genopbyggede Fiat X1/9. Desværre for Graversen, betød en snurretur i heat 3, at hans bil blev ramt og skadet af en anden deltager, da han holdt stille på banen. Skadens omfang er svær at vurdere, men der skal rettes noget metal ud, hvis den skal ud og køre igen.



Michael Klostermann er altid garant for flotte biler og fed lyd på banen, og det går også pænt stærkt ind imellem. (Foto: Keld Dohm)

 

I Super GT divisionen var Norske Rune Ydstebo ganske suveræn med hele 3 heatsejre, og han bliver svær at udfordre.

Rune Ydstebo var suveræn i Super GT divisionen. (Foto: Keld Dohm)

 

I Extreme divisionen er der ingen tvivl om hvem der er hurtigst, det er den nu tidligere banerekord holder for lukkede biler, Claus Christensen, i Aquila CR1. Var det ikke for en afkørsel i heat 1, så havde han formentlig taget ikke bare 3 sejre i sin egen division, men også 3 generelle sejre.

Claus Christensen er stadig hurtigste mand i Special Saloon Car. (Foto: Keld Dohm)

 

CarBuddii SSC viste, at det er en klasse med meget stor underholdningsværdi, og samtidig kan det blive meget spændende at følge den sportslige udvikling med det nye reglement.


CarBuddii SSC viser sit nye ansigt

20. april 2016

 

Special Saloon Car klassen introducerer en hel del nye tiltag i år, hvoraf det mest markante er ændringen til en divisionsinddeling baseret på vægt/effektforholdet. En anden ting der ændrer sig er nummertildelingen i divisionerne, hvor man tidligere var låst i en bestemt nummerserie, er der nu åbnet op for at de enkelte kørere og teams frit kan vælge startnummer. Og sidst men ikke mindst så har klassen fået en ny navnesponsor: CarBuddii. Hvis du aldrig har hørt om CarBuddii før, er det ikke så mærkeligt, da det er et helt nyt og meget spændende tiltag i den danske autobranche. CarBuddii præsenterer sig selv på følgende måde:

 

Velkommen til CarBuddii

 

CarBuddii er bilforhandlerens nye salgsværktøj, som letter proceduren for prøvekørsler med jeres kunder. Via en ny, smart og gratis APP vil I kunne spare væsentlige ressourcer, gøre hverdagen lettere for sælgerne og kunne lave hurtigere og mere effektivt salgsarbejde i forbindelse med potentielle kunder.

 

Vil du foran i køen og høre mere om mulighederne for CarBuddii, så send en sms med ordet “car” til 445 eller skriv en mail til info@carbuddii.com for mere information.

 

Klassen byder CarBuddii velkommen og ser frem til et spændende samarbejde.

 

Når man fremover går rundt i paddock vil man aldrig være i tvivl om en bil er med i Special Saloon Car klassen, da ens nummertavler med SSC logo genindføres. Det vil også være nemt at se hvilken division de enkelte biler deltager i, for der vil være forskellige baggrundsfarver på nummertavlerne afhængig af divisionen:

Super Touring: Gul

GT_B: Blå

Super GT: Grøn

Extreme: Rød

 

Hans Hartmann vil forsvare sin titel i sin velkendte Honda Accord (Foto: Keld Dohm)

 

At de nye tiltag er blevet vel modtaget behøves man ikke tvivle på, allerede nu er der 37 biler tilmeldt klasse, og erfaringen siger at der kommer lidt ekstra i løbet af sæsonen. Til åbningsløbet er der i skrivende stund tilmeldt 18 biler, og det er ganske flot.

I Super Touring må Hans Hartman i Honda Accord næsten være selvskrevet som favorit i år, da han vandt divisionen sidste år, men med Brian Mikkelsen som en spændende udfordre i sin nybyggede BMW M3.

 

I GT-B divisionen er det meget svært at spotte en favorit, men med deltagere som Johannes Graversen i Fiat X1/9, Michael Klostermann i den velkendte BMW 320 og med gæste optræden af Mikkel Overgaard Pedersen i en Porsche 991 GT3 Cup racer, er der lagt i kakkelovnen til spændende ræs.

 

I Super-GT må man pege på Norske Rune Ydstebø i Corvette som en af frontrunnerne, men han skal passe på en mand som Per Frost der i slutningen af sæsonen 2015 fik vist at han i den grad er ved at få sin Ferrari 458 op i tempo.

 

I Extreme klassen er der vist ingen tvivl om, at det er Danmarks pt. hurtigste lukkede bil på Jyllandsringen, der er storfavorit til at løbe med sejren. Her er der selvfølgelig tale om Claus Christensen i Aquila CR1. Om han stadig har banerekorden for lukkede biler efter weekenden er op til Kevin Magnussen, der som nævnt mange andre steder kommer til Jyllandsringen med det formål at tage den rekord.



Claus Christensen har i dag banerekorden for lukkede biler på Jyllandsringen, og derfor er han også favorit til at løbe med den generelle sejr i Special Saloon Car til åbningsløbet. (Foto: Keld Dohm)

 

At det bliver en både spændende og spektakulær sæsonstart for Special Saloon Car er næsten helt sikkert.

 

Tidsplanen for SSC ser således ud (med forbehold for ændringer):

Lørdag den 23. april kl 10:20: Træning

Lørdag den 23. april kl 14:35: Tidtagning

Lørdag den 23. april kl 16:55: Heat 1

Søndag den 24. april kl 14:40: Heat 2

Søndag den 24. april kl 17:10: Heat 3

 

Og husk kan du ikke komme på banen selv så kan du følge med på TV på TV 2 Sport fra kl 12:00 søndag den 24. april.



Special Saloon Car er i forandring

8. januar 2016

 

De sidste to år har vi kendt Special Saloon Car klasser som ”First Stop SSC”, men det kommer til at ændre sig til sæson 2016. Klassens nye navnesponsor vil blive offentliggjort så snart det er på plads.  ”First Stop har været en god samarbejdspartner og været med til at profilere klassen, både på og uden for banen. Vi vil gerne takke First Stop for dette samarbejde” fortæller SSC kørerforeningens formand Allan Andersen.

 

Navneændringen er ikke den eneste ændring, der kommer i klassen i 2016, tværtimod så er der store ændringer på hele det tekniske reglement, og der er store ændringer på vej i klassens tekniske kontrol. ”Målet med ændringerne er at skabe en klasse, der både giver bedre og mere lige konkurrence i de enkelte divisioner, og samtidig gøre det muligt at blive konkurrencedygtig med et mindre budget” fortæller Allan Andersen, og fortsætter ”og så håber vi, at vi med disse ændringer kan tiltrække endnu flere deltagere til klassen”

Udefra vil SSC klassen ligne sig selv i 2016, men der er store ændringer i reglementet bag klassen (Foto: Keld Dohm)

 

Den helt store ændring er, at inddelingen i divisioner går fra at have været lavet på baggrund af et beregnet teoretisk slagvolumen, til at basere sig på vægt/effekt forholdet for bilen. Det skal bemærkes, at det er effekten på de trækkende hjul der arbejdes med i klassen, fremfor på krumtappen. Der vil fortsat være 4 divisioner i klassen, og de kan sagtens sammenlignes med de gamle SS2, SS3, S-GT og SP divisioner. En kort forklaring af de fire nydefinerede divisioner ser således ud:

 

Super Touring.

Dette matcher den tidligere SS2 division. Her må bilerne maksimalt have 350 hk, og skal som minimum køre med 3,75 kg pr. hestekraft inklusiv fører, der skal være produceret minimum 2500 enheder på 12 hinanden følgende måneder.

 

GT-B

Dette matcher den gamle SS3 division. Her må bilerne maksimalt have 500 hk, og skal som minimum køre med 2,5 kg pr. hestekraft inklusiv fører, der skal være produceret minimum 1000 enheder på 12 hinanden følgende måneder.

 

Super GT

Dette matcher den gamle S-GT division. Her må bilerne maksimalt have 700 hk, og skal køre med minimum 2,0 kg pr. hestekraft inklusiv fører, der skal være produceret minimum 25 enheder til gadebrug, desuden kan rørramme- og silhouette biler blive godkendt til at deltage i denne division.

 

Extreme

Dette matcher den gamle SP division. Her må biler med en minimumsvægt på 1050 kg inklusiv fører deltage. Der er ingen restriktioner på effekt/volume. Bilmodeller som tidligere har deltaget i klassen, eksempelvis Peugeot Spider, Prosport LM 3000 og Retoga R1 må deltage uden at overholde minimumsvægt.

 

Det nye reglement er et projekt, der arbejdes på i samarbejde med RAC i Norge og det fælles mål er allerede fra 2017 at kunne køre efter et enslydende norsk/dansk teknisk reglement.  RAC repræsenterer Norsk GT, som har gæstet Danmark ved Grandprixet på Jyllandsringen 2013 og 2014. Nordmændene har efter et år uden en dansk afdeling, igen i 2016 sat Jyllandsringen på deres mesterskabs kalender.

 

Et reglement sat sammen ud fra ovenstående giver reelt kun mening hvis der samtidig indføres en effektiv kontrol af, at vægt/effekt forholdet overholdes, hvilket betyder, at der skal monteres loggere i bilerne. For at sikre dette har Special Saloon Car indgået en samarbejdsaftale med Racejob. Racejob kommer til at stå for salget af logger udstyret, samt montering og servicering. Det nye ved den måde SSC kommer til at kontrollere vægt/effekt på, er at det kan gøres LIVE, altså mens løbet køres. Racejob skal dog ikke kun stå for at kontrollere vægt/effekt, men kommer også til at stå for kontrollen af at alle andre aspekter af det nye reglement også overholdes.

 

SSC kalenderen 2016 har budt på lidt udfordringer. Oprindeligt var der planlagt seks afdelinger, men en aflysning af DEC weekenden på Padborg park betyder at der lige nu kun er planlagt fem afdelinger, og disse er:

 

23. - 24. april                      Jyllands Ringen åbningsløbet (DTC weekend)

11. - 12. juni                       Ring Djursland (DTC weekend)

13. - 14. august                   Rudskogen (Norge)

26. - 28. august                   Jyllands Ringen Grand Prix (DTC weekend)

24. - 25. september             Jyllands Ringen Finalen (DTC weekend)

 

Der arbejdes på at finde et alternativ til den aflyste weekend på Padborg Park, således at klassen kommer op på de seks afdelinger som var den oprindelige plan.

 

SSC, www.specialsalooncar.dk

Keld Dohm






AKTUELLE NYHEDER:


Special Saloon Car i modvind på Ring Djursland


Special Saloon Car er en klasse med meget potente biler, og det giver sommetider lidt ekstra udfordringer.....



Special Saloon Car udvider feltet på Ring Djursland


Ring Djursland er en god og sjov bane, ikke mindst for det meget varierede felt af bilere i Special Saloon Car.....



Special Saloon Car - De få men rå


Special Saloon Car har eksisteret i dansk motorsport siden 1974.....



Special Saloon Car er med når Ring Djursland åbner


I weekenden den 13. - 14. maj starter motorsportssæsonen for Ring Djursland og Special Saloon Car er med...



Special Saloon Car buldrer derudaf


Special Saloon Car er og bliver noget af det sjoveste og fedeste motorløb man kan opleve på de danske baner......



Special Saloon Car bliver endnu vildere


Special Saloon Car har altid stået for det vilde og spektakulære i dansk motorsport.......



Special Saloon Car melder klar til 2017


Special Saloon Car har i 2016 betrådt helt nye græsgange, ikke fordi der er blevet kørt på andre baner end dem vi kender.....


Special Saloon Car fik afgjort mesterskaberne


CarBuddii SSC har haft en meget spændende sæson 2016, Sæsonen har budt på meget nyt, bl.a er hele opdelingen af klassen i divisioner blevet fornyet.....


Ekstra Special Saloon Car


Grand Prix Danmark i august er en af de største motorsportsbegivendheder i Danmar,.....


CarBuddii SSC på Rudskogen


Carbuddii SSC havde 12 tilmeldte biler til l'bet på den flotte kuperede bane i Norge....


CarBuddii SSC havde en hård weekend


Carbuddii SSC havde 15 biler til weekendens løb på ring Djursland....


CarBuddii SSC viser flot ræs


Selv med de markante ændringer i reglementet for CarBuddii SSC i år...


CarBuddii SSC viser sit nye ansigt


Special Saloon Car klassen introducere en hel del mye tiltag i år,.....


Special Saloon Car er i forandring


De sidste to år har vi kendt Special Saloon Car som "First Stop SSC", men det kommer til at ændre sig til sæson 2016...


Outsiderne vandt, men favoritterne kørte med medaljerne


Claus Christensen dominerede finalen i First Stop Special Saloon på Jyllandsringen...


Alt kan ske


Der er lagt op til et brag af en finale i First Stop Special Saloon Car når racerene ruller ud på Jyllandsringens asfalt i den kommende weekend....


Blandet fornøjelse til Grand Prix


Vi startede allerede ud med den første træning fredag eftermiddag, og banen var netop tørret op  efter en del regnbyger....


Tæt kamp på alle fronter


Jyllands Ringens GP Danmark bød på både spænding, dramatik og flere forskellige vindere i First Stop Special Saloon.....


Årets største felt klar til GP


Jyllandsringen har altid virket som en magnet, der tiltrækker både deltagere og publikummer i hobetal.....


Op- og nedture på Ring Djursland


Ring Djursland er Danmarks mest kuperede racerbane. Men det var nu ikke derfor at tilskuerne til banens 50 års jubilæumsløb......


Jubilæum med speederen i bund


First Stop Special Saloon feltet agter at fejre Ring Djurslands 50 års jubilæumsløb med speederen i bund


Succes weekend for Scotty teamet i Padborg


Det var med nød og næppe at vi fik Scottyen klar efter påkørslen ved åbningsløbet på Jyllandsringen......




 

Til forside
Facebook